این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۳۸۹-۴۰۷
عنوان فارسی
طراحی مدل مفهومی برای سنجش فرهنگ دانش سازمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر ترسیم چارچوب مناسب برای طراحی و اجرای پروژههای مدیریت دانش در سازمانهای تحقیقاتی و دانشبنیان با تأکید بر فرهنگ دانش است. ابتدا به روش کتابخانهای متون نظری تحقیق بررسی شد. سپس، با استخراج شاخصها و مؤلفههای مؤثر بر فرهنگ دانش، مدل مفهومی برای سنجش فرهنگ دانش طراحی شد. در پایان برای اعتبارسنجی ابزار تحقیق از طریق نظرسنجی و مصاحبه با خبرگان و در مرحله بعد به منظور اعتبارسنجی ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بین محققان و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران توزیع و به روش اعتبار محتوا و اعتبار عاملی بررسی شد. برای پایایی ابزار اندازهگیری دو معیار همسازی درونی و آلفای کرونباخ بهکار گرفته شد. از طریق مطالعه متون نظری و تحقیقات حوزه مدیریت دانش، اجزا، ابعاد، و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش شناسایی شده، سپس، مدل مفهومی فرهنگ دانش طراحی شد. نتایج ارزیابی متغیرهای ابزار نشان داد بین همه مؤلفههای مورد بررسی رابطه معناداری وجود دارد که نشاندهنده همسازی درونی بالای ابعاد پرسشنامه است. از طرفی، معیار آلفای کرونباخ با ضریب بالای 7/0 نشاندهنده پایایی ابزار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابعاد فرهنگ دانش، سازمان دانش بنیان، فرهنگ دانش، مدیریتدانش،
عنوان انگلیسی
Conceptual Model for Assessing Knowledge Culture
چکیده انگلیسی مقاله
The study aimed at presenting an appropriate framework for designing & implementing knowledge management projects within research & knowledge-based organizations while focusing on the knowledge culture. First, the available literature was reviewed & the influential indices & factors regarding the knowledge culture were extracted. Then, a conceptual model for evaluating the knowledge culture was designed. Finally, in order to measure the validity of the test instrument, expert judgment & interview were employed. To measure the validity of the data-gathering instrument, a questionnaire was distributed to the researchers & employees at the central library of the University of Tehran. It was examined through content validity & factorial analysis. To assess the reliability of the instrument, internal consistency & Cronbach alpha were considered. The results of the evaluation revealed a significance relationship between & among all the factors under the study. This confirmed high internal consistency of several dimensions of the questionnaire. Obtaining a Cronbach alpha coefficient of more than 0.7 also pointed to the reliability of the instrument.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میترا دیلمقانی |
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
فاطمه فهیم نیا |
دانشیار، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد ابویی اردکان | abooyee ardakan
دانشیار، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jomc.ut.ac.ir/article_57622_a2c3142be12591fc360c805947b0d6e1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209928.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات