این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه پژوهشی خون، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۱۱

عنوان فارسی آگاهی دانشجویان و اساتید خانم دانشگاه‌های اراک درباره اهدای خون سالم
چکیده فارسی مقاله چکید ه سابقه و هدف زنان از نظر عفونت‌های قابل انتقال از راه خون در مقایسه با مردان، جمعیت سالم‌تری هستند لذا تشویق زنان جهت اهدای خون اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان و اساتید خانم شهر اراک درباره شرایط اهدای خون سالم بود. مواد و روش‌ها در این مطالعه مقطعی، 617 نفر از دانشجویان و اساتید خانم دانشگاه‌های اراک به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز پیرامون مشخصات فردی، انگیزه و آگاهی فرد درباره اهدای خون به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار 16 SPSS و آزمون‌های t ، من‌ویتنی و دقیق فیشر استفاده شد. یافته‌ها 4/6% دانشجویان و 25% اساتید خانم سابقه اهدای خون داشتند. دو گروه، انگیزه اصلی اهدای خون را نجات جان بیماران و مانع اصلی برای اهدای خون را کم خونی می‌دانستند. میزان آگاهی در هر دو گروه پایین بود. نتایج نشان داد که بین تحصیلات مادر و سابقه اهدای خون با میزان آگاهی فرد از لحاظ آماری ارتباط معنادار وجود داشت(04/0 p= ، 001/0 p= ). نتیجه گیری درصد قابل توجهی از زنان سطح آگاهی پایینی درباره اهدای خون دارند. بر اساس این پژوهش پیشنهاد می‌گردد آموزش در خصوص اهمیت اهدای خون در زنان در سطح وسیع صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی ، اهدای خون، زنان، آگاهی

عنوان انگلیسی Knowledge of female students and teachers in Arak universities about safe blood donation
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Objectives Women population compared with men is at lower risk of blood-transmitted infections therefore, encouraging women to donate blood is very significant. The aim of this study was to assess the level of knowledge of Arak female students and teachers about safe blood donation criteria. Materials and Methods In this cross-sectional study, 617 female students and teachers were selected by random sampling method and the data on demographic characteristics, motivation, and individual awareness about blood donation were collected by questionnaires. Finally, the data were analysed by SPSS 16 software. Results Out of the total number of the female students, 6.4% and 25% of teachers had the previous history of blood donation. The most important motivation for blood donation in both groups was to save patients and the most important barrier for blood donation was anaemia. Knowledge levels were low in both groups. The results showed a meaningful relationship between maternal education (p=0.04) and the history of blood donation (p=0.001) with knowledge levels. Conclusions A significant percentage of females have a low knowledge about blood donation. Based on the findings of the present survey, it is recommended that training about the importance of blood donation in females be promoted extensively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words , Blood Donation, Female, Knowledge

نویسندگان مقاله اکبر هاشمی طیر | a hashemi tayer
دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک

امیر الماسی حشیانی | a almasi hashiani
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

ناصر امیری زاده | n. amirizadeh
استادیار مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون


نشانی اینترنتی http://www.bloodjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-474-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 6
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات