مدیریت بازرگانی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۹۳-۱۰۶

عنوان فارسی سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی (مطالعه موردی: صنعت بانکداری ایران)
چکیده فارسی مقاله شرکت‌ها و مؤسسه‌های خدماتی همواره در تلاش هستند تا کیفیت خدمات ارائه‌شده خود به مشتریان را بهبود بخشند و از این طریق به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. برای تحقق این امر، اندیشمندان بازاریابی و منابع انسانی به‌اتفاق به‌کارگیری اصول و ابزارهای بازاریابی داخلی را کارساز می‌دانند. با وجود آن‌که تقریباً سه دهه از معرفی این مفهوم می‌گذرد، کماکان نحوه سنجش و به‌کارگیری آن در عمل با مشکلات ساختاری و مفهومی متعددی دست به گریبان است. در این پژوهش به بررسی نقش و میزان تأثیر جمع‌آوری انواع اطلاعات بازار داخلی در صنعت بانکداری، تسهیم آن اطلاعات در بین کارکنان و واکنش مدیریت سازمان در قبال این اطلاعات پرداخته می‌شود. نتایج تحلیل اطلاعات حاصل از توزیع پرسشنامه در میان کارکنان بانک‌ها نشان می‌دهد، اطلاعات ایجادشده درمورد بازار داخلی- که شامل تهیه اطلاعات بازار داخلی به‌صورت غیر‌رسمی، تهیه اطلاعات بازار داخلی به‌صورت رسمی و چهره‌به‌ چهره، تهیه اطلاعات بازار داخلی به‌صورت رسمی و مکتوب است- و تسهیم این اطلاعات در بین کارکنان و از همه مهم‌تر، واکنش مدیریت بانک در قبال این اطلاعات، بر میزان گرایش به بازاریابی داخلی در سازمان اثر مستقیم و معناداری دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازار داخلی، گرایش به بازاریابی داخلی، صنعت بانکداری،

عنوان انگلیسی Internal Marketing Orientation Measurement in Service Industry (Case Study: Iran Banking Industry)
چکیده انگلیسی مقاله Services companies attempt to promote their delivered services to customers and achieve a stable competitive advantage. For achieving this goal, Marketing and HR scholars jointly propose application of Internal Marketing (IM) principles and instruments. Although IM is a 30 years old concept in management, but it's measurement and application method have faced with different structural and conceptual barriers. In this article, the role and effects of IM information's gathering in Iran Banking Industry, sharing them among employees and Bank's Management reaction against these information on the orientation to IM have been studied. The research results show that generated information about IM which include IM information which is generated informally, IM information which is generated formally and IM information which is generated formally and written and sharing these information among employees and most important of them, bank's management reaction about these information affect directly and meaningly on orientation to Internal Marketing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه راموز |
دکترای مدیریت بازاریابی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اصغر مشبکی |
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

پرویز احمدی |
استادیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدحمید خداداد حسینی | seyed hamid khodadad hosseini
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jibm.ut.ac.ir/article_54764_26c748d3103ca056953af6ba1ccdf93d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1066/article-1066-208428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات