|
مدیریت بازرگانی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۴۳-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر تنوعطلبی و تازگیطلبی گردشگران بر نیت های بازدیدشان (مورد مطالعه: گردشگران شهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
صنعت گردشگری، یکی از مهمترین صنایع قرن حاضر است. برای موفقیت در این زمینه، باید گردشگران و رفتارهایشان را مطالعه کنیم. هدف این مطالعه، بررسی آثار متغیرهای رفتاری تنوعطلبی و تازگیطلبی بر نیتهای بازدید در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای مطالعه فرایند بازگشت و شناسایی رفتار گردشگران شهر تهران است. پژوهش حاضر، کاربردی و توصیفی است. برای انجام این کار، نمونهای 390 نفری براساس جدول مورگان انتخاب شد و بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استفاده شد. پایایی و روایی آن از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی سنجش شد. مدل مفهومی با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلههای ساختاری و تحلیل مسیر سنجیده شد. یافتهها بیانگر آن است که تفاوت شایان ملاحظهای بین نیتهای بازدید در فواصل زمانی مختلف با توجه به تنوعطلبی و تازگیطلبی افراد وجود دارد. این متغیرها سبب میشوند که افراد در کوتاهمدت، تمایلی به بازدید از مقصد نداشته باشند، ولی در بازههای زمانی بلندمدت تأثیر این عوامل بر نیت بازدید کاهش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Variety Seeking and Novelty Seeking on Tourists’ Revisit Intention (Case study: Tehran’s tourists) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The tourism industry is one of the most important phenomena in this century. To success in this filed, we need to study tourists and their behaviors. The current study aims to investigate the effects of behavioral variables such as variety seeking and novelty seeking on revisit intentions in the short, medium and long term, in order to study the process of return of tourists and identify tourists' behavior in Tehran. This paper is applied and descriptive. 390 individuals were selected as the sample size based on Morgan table. To collect data, questionnaire is used. Questionnaire's reliability and validity were measured by Cronbach's alpha and factor analysis. The conceptual model was examined by path analysis and structural equation model. The findings indicated significant differences between revisit intentions at different intervals according to novelty seeking and variety seeking. In short term, these variables casue people not to revisit the destination; however, the effects of these variable on revisit intention will decrease in long term. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین بلوچی | دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمدرحیم اسفیدانی | mohammad rahim استادیار گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی عمویی اوجاکی | amouei ojaki دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jibm.ut.ac.ir/article_50720_9332b395af1278200ca335d6d65be182.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1066/article-1066-208336.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|