این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۱۵۹-۱۹۰
عنوان فارسی
الگوی اکتشافی گرایش دانشجویان ایرانی به تحصیل و اشتغال در خارج از کشور
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش در پی ارائه الگوی اکتشافی برای بررسی گرایش دانشپژوهان جوان به تحصیل و اشتغال در خارج از کشور با روش دادهبنیاد اجرا شده است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و دادههای لازم از طریق مصاحبه ژرفنگر، گردآوری و متن مصاحبهها به روش کلایزی، بررسی شده گرفته است. مشارکتکنندگان مورد نظر این پژوهش 16 نفر از دانشپژوهان بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج پـژوهش حاضر، نشاندهنده استخراج 67 نشانگر، احصاء 12 مفهوم و 6 مقوله از مصاحبهها بود که در قالب الگوی پارادیمی شامل شرایط اقتصادی بهعنوان مقوله محوری و دافعههای داخلی و جذابیتهای کشورهای مقصد از منظر دانشجویان بهعنوان شرایط علی، ویژگیهای فرد مهاجر بهعنوان عوامل زمینهای، مشکلات کشور بهعنوان شرایط میانجی، جریانات روند مهاجرت بهعنوان راهبردها و سود فردی و ضرر اجتماعی بهعنوان پیامدها، جایگاههای اساسی را در این الگو به خود اختصاص دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Exploratory Model for the Propensity on the Part of Iranian Students to Study and Work Abroad
چکیده انگلیسی مقاله
The present research endeavors to present an exploratory model for the tendency of young researchers to study and work abroad applying a grounded method and qualitative approach. The required data were collected through in-depth interviews and then analyzed using Glaser method. The 16 participants selected for the interviews were chosen using purposeful sampling. The results of the research identified 67 indicators, 12 concepts, and 6 categories from the interviews which were fit into paradigm model including economic conditions as the central phenomenon, domestic problems and destination country attractions as the causal conditions, problems in the destination country as the intervening conditions, the immigration process occurrences as the strategies, and personal benefit and social forfeitures as the consequences, making up the basic tenets of this model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل جعفری |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
جمیله علم الهدی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
نسریم همایونی بخشایش |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_37145_b0467ef649fa0faebf513d665afe600a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-2073605.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات