این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 8 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۶۹-۸۴
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه دانشجویان رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) دانشگاه علمی کاربردی شیراز درباره اثربخشی برنامههای درسی بر اساس مدل اصلاح شده چشم شایستگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی اثربخشی برنامههای درسی رشتههای ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) دانشگاه علمی ـ کاربردی شیراز بر اساس مدل اصلاح شده چشم شایستگی انجام شد.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) دانشگاه علمی کاربردی شهر شیراز در سال 1396 به تعداد 300 نفر بودند که از میان آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای نسبتی، 170 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهمحقق ساخته استفاده و روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی تک نمونهای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس طرحهای تکراری تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که دانشجویان شایستگیهای فنی، زمینهای و ادراکی را در سطحی قابل قبول و شایستگیهای رفتاری را پایینتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند. همچنین شایستگیهای ادراکی، فنی، زمینهای و رفتاری به ترتیب دارای اولویت یک تا چهار هستند. از طرفی، بین اهمیت شایستگیهای فنی، رفتاری، زمینهای و ادراکی از نظر دانشجویان مهندسی تفاوت وجود داشت که آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که این تفاوت فقط بین دو بعد شایستگیهای رفتاری و ادراکی از نظر آماری معنادار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی، چشم شایستگی، برنامه درسی، دانشجویان مهندسی، فاوا،
عنوان انگلیسی
Studying the perspective of students of ICT and IT of Shiraz University of Applied Science on the effectiveness of curriculum based on the modified model of eye competence
چکیده انگلیسی مقاله
The current study aimed to evaluate the effectiveness of the curriculum of communication and information technology and ICT in the Shiraz University of Applied Sciences. It is based on the modified eye model of descriptive survey. The statistical population of the study consisted of all 300 students of Information and Communication Technology and Information Technology (IT) in Shiraz University of Applied Sciences of 1396. Among them, 170 were selected as sample members using a random-stratified sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Reliability and validity of the questionnaire were calculated using Cronbach›s alpha and item analysis. Data were analyzed using single sample T, Friedman test, and repeated variance analysis. The results of the findings showed that, from the viewpoint of the students, the status of technical competencies, contextual competencies and perceptual competencies were acceptable at acceptable level, but the behavioral competency status was lower than the average. Also, perceptual, technical, context and behavioral competencies have priority of 1 to 4, respectively. On the other hand, there was a significant difference between the importance of technical, behavioral, contextual and perceptual competencies in engineering students. The Bonferroni post hoc test showed that this difference was only statistically significant between the two dimensions of perceptual and behavioral competencies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه کشاورز |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد
سعید احمدی |
. استادیار گروه علوم تربیتی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد
نشانی اینترنتی
http://ijee.ias.ac.ir/article_89067_792fb14003425e3a4d452c696c6d7554.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-2067609.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات