پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱-۳۸

عنوان فارسی روایت‌شناسی چند تمثیل مشترک در آثار سنایی و عطار و مولانا برپایه نظریۀ ژرار ژنت
چکیده فارسی مقاله روایت‌شناسی یا دستور زبان روایتْ رویکردی قاعده‌مند و منسجم در بررسی ساختار روایت است. این رویکرد با بررسی لایه‌های مختلف یک اثر ادبی می‌کوشد به معانی پنهان یا فراتر از متن دست یابد و قدرت فهم متن را بالا برد. نویسندگان این پژوهش تمثیل را در جایگاه گونه‌ای از انواع روایت، برپایه منسجم‌ترین قواعد و قوانین روایت‌شناسی بررسی کرده‌اند که با نظریه‌های ژرار ژنت در پنج اصل کلی (نظم و ترتیب، تداوم، بسامد یا تکرار، وجه یا حالت و آوا یا لحن) استحکام یافته است؛ همچنین برای نمونه چند تمثیل مشترک سنایی و عطار و مولانا ازنظر قواعد روایت‌شناسی ژرار ژنت بررسی شده است. برپایه این پژوهش مشخص می‌شود افزون‌بر ابهام‌آفرینیِ تمثیل، عوامل دیگری نیز در ماندگارکردن تمثیل به‌عنوان نوع ادبی محبوب عارفان بسیار سهم داشته است؛ این عوامل عبارت است از: زمان‌پریشی و سرعت و شتاب تمثیل در انتقال مفاهیم عرفانی و قدرت بسامد و تکرار آن در اقناع مخاطب. همچنین در ضمن این بررسی، سیر پختگی و تکامل تمثیل در اشعار این سه عارف نیز آشکار شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایت‌شناسی، تمثیل، سنایی، عطار، مولانا، ژنت،

عنوان انگلیسی Narratology of Several Common Allegories in the Works of Sanai, Attar and Maulana, based on the Theory of Gerard Genette
چکیده انگلیسی مقاله Narratology or grammar of narration is a systematic and coherent approach to the study of the structure of narration, which, by examining the various layers of a literary work, would achieve hidden meanings or meanings beyond the text of that literary work and enhances the comprehension of the text. This research examines the allegory as a type of narrative according to the most coherent narrative rules and regulations that Gerard Genette’s theories hold on five general principles (Order, Duration, Frequency, Mood, and Voice). And afterwards, for example, several of the common allegories of Sanai, Attar and Maulana have been examined in terms of the narrative rules of Gerard Genette. It turns out that in addition to the ambiguity of the allegory, anachronism, speed and acceleration of allegory in the transmission of mystical concepts and its frequency power and repetition in persuading the audience, have played a major role in sustaining the allegory as a mystical favorite literary genre. And in the course of this study, the evolution of the allegory in these three mystics is also revealed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالرضا حیاتی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه

علیرضا مظفری |
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه

عبدالله طلوعی آذر |
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_24072_76e5fb0c7823bb89bf18279b49a37dd4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-2066736.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات