محیط زیست جانوری، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی مکان‌یابی احداث گذرگاه برای پلنگ (pardus Panthera) در پارک ملی گلستان
چکیده فارسی مقاله جاده‌سازی در تشدید عوامل تهدیدکننده حیات‌وحش و نابودی زیستگاه‌ها موثر است به‌ طوری‌ که یکی از مناسب‌ترین روش‌های جلوگیری از این ناهنجاری‌ها ساخت گذرگاه‌ها به شکل روگذر و زیرگذر است. این گذرگاه‌ها باید هماهنگ با محیط طبیعی باشند و در مکان‌هایی احداث شوند که حیوانات از آن‌ ها استفاده نمایند. عبور جاده از پارک ملی گلستان حیات‌وحش منطقه از جمله پلنگ (pardusPanthera) ، که یکی از گونه‌ های در خطر انقراض و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار دارد را تهدید کرده است. هدف این تحقیق تعیین مکان‌های مناسب احداث روگذر و زیرگذر به‌ منظور کاهش تلفات جاده‌ای حیات‌وحش به‌ویژه پلنگ در پارک ملی گلستان است. بدین منظور مکان‌های مناسب احداث گذرگاه با استفاده از تحلیل کم هزینه‌ترین مسیر در محیط GIS تعیین گردیدند. دو لایه اصطکاک محیط و هزینه تجمعی به‌ همراه چند نقطه مبدا و مقصد به‌ عنوان داده‌های ورودی این تحلیل در نظر گرفته شدند. با محاسبات صورت گرفته پنج مسیر جهت اتصال دو تکه شمالی و جنوبی پارک ملی گلستان شناسایی گردیدند. مقایسه مسیرهای شناسایی شده با مکان‌های ثبت شده تصادفات جاده‌ای پلنگ در طول جاده نتایج قابل قبولی را نشان داد. یافته‌های این تحقیق امکان تمرکز فعالیت‌های مدیریتی برای بهبود وضعیت پلنگ در پارک ملی گلستان را فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پارک ملی گلستان، پلنگ، کم هزینه‌ترین مسیر، گذرگاه حیات‌وحش،

عنوان انگلیسی Locating corridor construction routes for leopard (Panthera Pardus) in Golestan National Park
چکیده انگلیسی مقاله Roads intensify threat factors for wildlife and causes habitat degradation as use of corridors (underpass or overpass) are one of the most effective approaches to prevent these threats and problems. A highway crossing the Golestan National Park is threatening wildlife like leopard (Panthera pardus). Leopard is as endangered species in the IUCN Red List. The purpose of this paper is presenting the results of a study on locating suitable routes for overpass and underpass to reduce leopard road kill in Golestan National Park. For this, we applied the least cost path analysis. We created two friction surface layers, accumulated cost surface and start and end points as input data. We determined five paths to link habitat patches in the northern and southern parts of the Golestan National Park. The identified paths comparison and leopard road kill records along the highway were acceptable. The results of this study provided a means of concentrating on the most important locations for corridor construction for leaopard and its efficient management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز عرفانیان |
گروه محیط زیست، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صندوق پستی 15739-49138
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

سید حامد میرکریمی | seyed hamed
گروه محیط زیست، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صندوق پستی 15739-49138
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

عبدالرسول سلمان ماهینی | salman mahini
گروه محیط زیست، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صندوق پستی 15739-49138
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

حمیدرضا رضایی |
گروه محیط زیست، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صندوق پستی 15739-49138
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


نشانی اینترنتی http://www.aejournal.ir/article_13989_35a8726fa2dc5961e28f7cd71d92d26e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1053/article-1053-206403.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات