|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۱۵۱-۱۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رویکرد مقایسهای به اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آن، کلیۀ اعضای هیئت علمی(2059 نفر) و دانشجویان(15654 نفر) دانشگاه تهران است که با نمونهگیری طبقهای متناسب، 267 نفر از هیئت علمی و 484 نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با پرسشنامۀ توسعهیافتۀ اخلاق حرفهای مدرّسان(قموشی و همکاران، 1396) انجام شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(برای اعضای هیئت علمی=0.95 و برای دانشجویان=0.97) محاسبه و روایی ابزار نیز با روایی محتوایی و سازه تأیید شد. یافتهها: وضعیت اخلاق حرفهای از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط و از دیدگاه اساتید در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت. نتایج MANOVA نشان داد مؤلفههای اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بر اساس جایگاه(دانشجو-استاد) دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مؤلفههای نسبت به فراگیر، محیط و حرفۀ اعضای هیئت علمی در پردیسهای دانشگاه تهران دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مؤلفۀ اخلاق نسبت به محیط در تعامل بین پردیس و جایگاه، تفاوت معناداری را نشان داد. نتیجهگیری: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بایستی کاوش در وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی خود را از دیدگاه افراد و ذینفعان مختلف در اولویت قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Approach to the Professional Ethics of Scientific Board Members from the Viewpoint of Faculty Members and Students (Case Study: Tehran University) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The present study aims to compare the professional ethics of scientific board members from the viewpoint of faculty members and students. Method: The research method is descriptive-survey. The population of the study was all faculty members of the University of Tehran (N=2059) and all students of Tehran University (N=15654). Proportional stratified sampling method, 267 faculty members and 484 students were selected randomly. For data collection, questionare of professional ethics of teachers of Ghamooshi's et al (1396) with five components of professional ethics: Towards ultra self, towards oneself, towards learners, towards the environment and toward the profession was used. The reliability of the questionnaires was calculated using the Cronbach's alpha coefficient for the faculty members α =0.95 and for students sample α =0.97. Validity of the instruments was confirmed by content and construct validity. Results: The results showed that the status of professional ethics of faculty members from the viewpoint of students was at the average level, while in the view of the professors was above average. MANOVA results showed that the ethics components of faculty members based on the place (student-teacher) had significant difference and the status of component towards learners, towards the environment and towards the profession of faculty members in faculties of Tehran University had significant difference, At the end status of component based on the environment from the viewpoint of interaction between faculties and position had significant difference. Conclusion: Universities and higher education institutions, should give the priority to explore the status of faculty members professional ethics from the viewpoint of individuals and different stakeholders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جواد پورکریمی | گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران
زهرا قموشی | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی / دانشگاه تهران
زهرا احتشام | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی / دانشگاه تهران.
زهرا محسنی مهر | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی / دانشگاه تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ciu.nahad.ir/article_665_6bc433301da54c51f68943cd4420cb1d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2047709.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|