|
پژوهشنامه تاریخ اسلام، جلد ۱، شماره ۳۱، صفحات ۷۹-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر شیوههای اِعمال قدرت شاهان صفوی بر واگرایی هویتی اقلیتها در دورۀ دوم حکومت صفویه بر اساس گزارش سفرنامهها |
|
چکیده فارسی مقاله |
سفرنامهنویسان دورۀ دوم حکومت صفویه روایتی از وضع اقلیتهای قومی-مذهبی به دست میدهند که از ورای آن، میتوان مسئلۀ هویت و نقش آن در واگرایی این اقلیتها از بدنۀ حکومت صفویه را رصد کرد. در این روایت، هم آن دسته از نیروهای اقلیت که در نتیجۀ سیاستهای ساختاری شاهعباس وارد ایران شده بودند، و هم اقلیتهای قومی-مذهبی درون ایران که در نتیجۀ تسلط گفتمان شیعی-ایدئولوژیک صفویه به حاشیه رانده شده بودند، از بدنۀ حاکمیت فاصله گرفته و سرانجام نیز، نقشی اصلی در سقوط این حکومت ایفا کردهاند. از نظر سفرنامهنویسان، غلبۀ بُعد ایدئولوژیک-اعتقادی حکومت صفویه، نادیده انگاشتن وجه هویتی اقلیتهای قومی-مذهبی، ناکارآمدی شیوۀ اِعمال قدرت شاهان پس از شاهعباس، اقتدار کانونهای موازی قدرت، و عواملی از این دست توان اقناع و ایجاد همگرایی با اقلیتها را از حکومت سلب کرد و همزمان، فضا را برای ایجاد تحرکی تأثیرگذار از جانب این جریانهای اقلیت در جهت تسریع روند سقوط صفویان، فراهم ساخت. نتایج این پژوهش، که با روشی توصیفی-تحلیلی انجام گرفتهاست، نشان میدهد که از نظر سفرنامهنویسان، شیوههای اِعمال قدرت و رویکردهای ایدئولوژیک شاهان پس از شاهعباس، واگرایی اقلیتهای قومی-اعتقادی را از بدنۀ حکومت صفویه به همراه آورد و آن را به چالشی بسیار مهم تبدیل کرد. افزونبرآن، نادیده گرفتن مسئلۀ اقلیتها، تلاش برای احیای هویت قومی-اعتقادی را در میان این جریانهای اقلیت احیا کرد و همین، سقوط صفویه را تسریع بخشید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Safavid kings’ acts of power on the divergence of minorities in the second period of the Safavids based on the reports of travel logs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Writers of the travel logs in the second period of Safavid rule have given narrative accounts of the status of ethnic-religious minorities, through which the identity issue of minorities and its role in diverging them from the body of government can be identified. In these narratives, both the minority groups that entered into Iran as a result of Shah Abbas's structural policies, and the ethnic-religious minorities inside Iran, which had been marginalized as a result of the domination of Shiite-ideological discourse of Safavids, were separated from the governing body and eventually played a major role in the collapse of the government. According to writers of travel logs, dominance of the religious-ideological attitudes of Safavids, disregard of the identity of ethnic-religious minorities, ineffectiveness of kings' acts of power after Shah Abbas, and authority of parallel centers of power made the government unable to converge with minorities, and at the same time, provided space for minorities to act influentially in the process of the fall of Safavids. The results of this research, which has been done with a descriptive-analytical method, show that according to writers of travel logs, the methods of exercising power and ideological approaches of the Safavid kings after Shah Abbas brought about the divergence of ethnic-religious minorities from the body of the government and made it a very important challenge. Furthermore, ignoring the issue of minorities led to the revival of ethnic-religious identity among these minorities and eventually accelerated the fall of the Safavids. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجتبی ذهابی | Mojtaba Zahabi دانشگاه اصفهان
فریدون الهیاری | Fereydoun Allahyari دانشگاه اصفهان
علی اکبر کجباف | AliAkbar Kajbaf دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-73-70&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1472/article-1472-2033977.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|