فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۴، شماره ۹، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی استعارۀ مفهومی در دیوان میر نوروز
چکیده فارسی مقاله لیکاف و جانسون در «نظریۀ معاصر استعاره»، استعاره را صرفاً زبانی و در حد واژگان نمی‌دانند؛ بلکه فرایندهای تفکر انسان را در اساس استعاری می‌دانند و معتقدند نظام تصوری ذهن انسان بر مبنای استعاره شکل گرفته و تعریف شده است. آن‌ها استعارۀ مفهومی را از جهتی به وجودی و ساختاری تقسیم می‌کنند. لیکاف و جانسون همۀ استعاره‌ها را از آن نظر که از ساختاری برای ساختار دیگر الگوبرداری می‌کنند، ساختاری و از آن جهت که هستی‌هایی در قلمرو مقصد ایجاد می‌کنند، وجودی می‌دانند. در این پژوهش استعاره‌های جهتی در دیوان میر نوروز بررسی شده است؛ زیرا این استعاره‌ها از نظر ماهیت قلمرو مبدأ (در بیان سنتی از نظر ماهیت مشبه‌به) قابل تقسیم به مواردی چون شیء، ماده، ظرف ‌و شخص ‌و ... هستند و همچنین در مباحث بیانی تاکنون طرح و بررسی نشده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که شاعر از استعارۀ جهتی در راستای تبیین مؤلفه‌های انتزاعی و ذهنی بهره جسته است، همچون استعاره‌هایی که بیشتر از جهت‌گیری فضایی مانند بالا، پایین، درون، بیرون، دور، نزدیک، عمیق و کم‌عمق ناشی می‌شود و مفاهیم اساسی، اصلی و بنیادی چون مفاهیم کمیت، کیفیت، شادی، غم، مرگ و زندگی را نشان می‌دهد. در این پژوهش ضمن تحلیل اشعار میر نوروز، به نمونه‌های شعری که معرّف این ویژگی هستند، اشاره شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی conceptual metaphor in Mir Nowruz Divan
چکیده انگلیسی مقاله In their contemporary theory of metaphor Lakoff and Johnson do not consider metaphor just linguistic and lexical. Instead they insist on the processes of human thinking which is fundamentally metaphorical by referring to the notion of conceptual metaphors. They divide conceptual metaphors in existential and structural counterparts. Lakoff and Johnson believe that all metaphors as they apply the principle of mapping to model the structures are structural and they are existential as they always create other entities within the realm of the destination. In this sense metaphors of Mir Nowruz divan have been investigated due to the nature of them in terms of territory of origin (in the traditional expression in terms of the nature of the vehicle) which can be divided into the categories of object, material, container etc. The findings of this study show that the poet has applied the directional metaphor to explain his abstract and subjective components. Metaphors which mainly originates from spatial orientations such as up, down, in, out, close, deep, shallow by demonstrating the notions of quantity, quality, joy, sorrow, death, and life. Through this analysis, by referring to the poems of Mir nowrouz, this study also scrutinizes the poetic fragments that are representative of the mentioned features.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conceptual metaphor, Poetry, Mirnowrouz divan

نویسندگان مقاله طاهره صادقی تحصیلی | sadeghi tahsili
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

عصمت دریکوند |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/article_14939_bc532a5cb46bca46b98371c0db1eadd0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1006/article-1006-203020.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات