|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۲۹۷-۳۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و اُفقهای زمانی (انتظارگرایی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان جدیدالورود (ورودی ۹۰) دانشگاه علوم پزشکی لرستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار بر آن، همواره مورد توجه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی بوده است. روش: در این مطالعۀ همبستگی، 317 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ شادی آکسفورد، پرسشنامه افقهای زمانی و پرسشنامۀ سلامت عمومی بود. برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی دانشجویان، از معدل نیمسال آنان استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شادی، افقهای زمانی (به ویژه زیرمقیاس طرحریزی برای آینده) و سلامت عمومی، سهم معناداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین بین عملکرد تحصیلی، سلامت عمومی (سلامت عمومی کلی و زیرمقیاس اختلال عملکرد اجتماعی) و افقهای زمانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین میزان شادی در دو جنس، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی، لازم است برنامههایی در جهت بالا بردن سطح سلامت روانی دانشجویان و فراهم آوردن محیطی شاد در فضای دانشگاه اجرا شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شادی،افقهای زمانی،سلامت عمومی،عملکرد تحصیلی،دانشجویان، |
|
عنوان انگلیسی |
Relation Between Happiness, Time Horizon, General Health and Academic Performance of New Entrance Students (Entered 1390) of Lorestan Medical Sciences University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی فرهادی |
یزدان موحدی |
معصومه موحدی |
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|