فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۲۹۷-۳۱۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و اُفقهای زمانی (انتظارگرایی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان جدیدالورود (ورودی ۹۰) دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله هدف: عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار بر آن، همواره مورد توجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی بوده است. روش: در این مطالعۀ همبستگی، 317 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامۀ شادی آکسفورد، پرسشنامه افقهای زمانی و پرسشنامۀ سلامت عمومی بود. برای اندازه‌گیری عملکرد تحصیلی دانشجویان، از معدل نیمسال آنان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شادی، افقهای زمانی (به ویژه زیرمقیاس طرح‌ریزی برای آینده) و سلامت عمومی، سهم معناداری در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین بین عملکرد تحصیلی، سلامت عمومی (سلامت عمومی کلی و زیرمقیاس اختلال عملکرد اجتماعی) و افقهای زمانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین میزان شادی در دو جنس، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط شادی، سلامت عمومی و افقهای زمانی با عملکرد تحصیلی، لازم است برنامه‌هایی در جهت بالا بردن سطح سلامت روانی دانشجویان و فراهم آوردن محیطی شاد در فضای دانشگاه اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادی،افقهای زمانی،سلامت عمومی،عملکرد تحصیلی،دانشجویان،

عنوان انگلیسی Relation Between Happiness, Time Horizon, General Health and Academic Performance of New Entrance Students (Entered 1390) of Lorestan Medical Sciences University
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی فرهادی |


یزدان موحدی |


معصومه موحدی |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات