فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۳، شماره ۸، صفحات ۴۱۳-۴۳۶

عنوان فارسی چارچوب مفهومی هویت اسلامی- ایرانی و ملاحظات عملی تعمیق آن در نظام دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مقاله، بررسی چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفه‌های هویت اسلامی- ایرانی و ملاحظات عملی گسترش و تعمیق آن را در نظام دانشگاهی بوده است. روش: روش پژوهش، تلفیقی از توصیفی- تحلیلی(تحلیل اسنادی) و تحلیل محتوای کیفی بوده و از ابزار مصاحبۀ نیمه رهکردی، برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. یافته‌ها: الف) ابعاد شاخص هویت اسلامی- ایرانی شامل پنج بُعد دینی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که در هر یک از ابعاد، ضمن مراجعه به آموزه‌های فرهنگ ایرانی به همراه مبانی اسلامی، کلیاتی از مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ آن ابعاد، در جداول مستقل، احصا و تدوین شده است. ب) مؤلفه‌های هویت اسلامی– ایرانی در فرایند تطبیق علمی آموزه‌های فرهنگ ایرانی با مبانی اسلامی، حاصل می‌شود. ج) تحقق هویت اسلامی– ایرانی، مستلزم درونی‌سازی و تعمیق جامع ابعاد پنج‌گانۀ هویت اسلامی ایرانی در سه سطح شناختی، عاطفی و رفتاری در فرد است. د) عمده‌ترین ملاحظات عملی گسترش و تعمیق هویت اسلامی- ایرانی در نظام دانشگاهی، در هشت محور مدیریت، استاد، تدریس، ارزشیابی، محتوا، قوانین و مقررات، دانشجو و ساختار فیزیکی دانشگاه کرد یافت. نتیجه‌گیری: با عنایت به ابعاد شاخص هویت اسلامی- ایرانی و مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ ابعاد، می‌توان طی فرایند تطبیق علمی آموزه‌های فرهنگ ایرانی با مبانی اسلامی، مؤلفه‌های هویت اسلامی- ایرانی را حاصل کرد. راهکار نظام دانشگاهی برای تحقق هویت اسلامی- ایرانی، درونی‌سازی و تعمیق جامع (شناختی، عاطفی و رفتاری) ابعاد پنج‌گانۀ هویت اسلامی- ایرانی و مراعات ملاحظات عملی ذکر شده در محورهای هشت‌گانه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت،تحقق هویت،هویت اسلامی- ایرانی،دانشجوی دانشگاه،

عنوان انگلیسی Islamic and Iranian Identity and National Aspects in its Development in Academic System
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی سبحانی نژاد |


زهرا امیری |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات