فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۳۲۷-۳۴۶

عنوان فارسی مسئولیت‌پذیری دانشجویان؛ عوامل تأثیرگذار و اولویت‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار در مسئولیت‌پذیری دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انجام شده است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوۀ جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری، 4000 دانشجوی کارشناسی نیمسال دوم تحصیلی 94-93 و نمونۀ آماری شامل 362 نفر بودند که طبق جدول برآورد حجم نمونه، از روی حجم جامعۀ مورگان و کرجسی و به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ محقق‌ساخته حاوی 25 مؤلفه در طیف پنج درجه‌ای لیکرت با پایایی 0.83 مطابق آلفای‌کرانباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون استنباطی Z تک‌گروهی استفاده شد. یافته‌ها: اعتماد اساتید بر توانمندی‌ها و تلاش دانشجویان، نحوۀ برخورد اساتید با مسئولیتها و تکالیف درسی دانشجویان، میزان مسئولیت‌پذیری مدیران و کارکنان و اساتید دانشگاه، برنامه‌های درسی پنهان(اعمال و رفتار استادان، کارکنان و ...)، نحوۀ ارزشیابی اساتید از دانشجویان، مسئولیت‌پذیری والدین در قبال فرزندان، عدالت آموزشی و پرهیز از تبعیض و خویشاوندنوازی اساتید، مشارکت دانشجویان در کارهای گروهی مانند انجمن، بسیج و ...، مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها، احساس امنیت اجتماعی توسط دانشجویان به ترتیب از اولویت‌دارترین عوامل در مسئولیت‌پذیری دانشجویان شناخته شدند. نتیجه‌گیری: مسئولیت‌پذیری دانشجویان نمود عینی نحوۀ عملکرد و رفتار متولیان امور فرهنگی و تربیتی به ویژه استادان و کارکنان دانشگاه‌هاست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Students Responsibility, Factors and Priorities
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This survey intends to analyze and prioritize the effective factors in claiming the responsibilities by university students. Methods: The method of the paper is descriptive survey and statistical community of the research included all students of Qom Islamic Azad University. Standard questionnaire is applied with Cronbach,s Alpha. Results: The results of the paper indicate the following factors as the most effective factors in claiming the responsibilities by university students: Teachers trust on the abilities and efforts of students, How to deal with the responsibility of teachers and students assignments, Amount of responsibility of managers and employees and professors, The hidden curriculum (actions of faculty, staff, etc. ) , How teachers evaluate students, Parents responsibility toward children, Educational equity and non-discrimination and related hospitality professors, Students participating group tasks, such as community mobilization, etc, Student participation in planning and decision making, Social security felt by students. Conclusion: The author of the paper concludes the responsibility claiming of student is an objective output of performance and behavior of cultural Affairs managers and educational administrators, especially university faculties and staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیف اله فضل الهی قمشی |
استادیارگروه علوم تربیتی برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_291_68e387a9d40ab2bd212794e48e521adc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202708.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات