این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۱۳۵۵-۱۳۶۶

عنوان فارسی ارزیابی دسترسی و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات توسط پژوهشگران کشاورزی ایران
چکیده فارسی مقاله فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی را متأثر ساخته‌اند. فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات، و شبکه‌سازی بین کنشگران مختلف بخش کشاورزی ایفا می‌کنند. پژوهشگران کشاورزی به عنوان کنشگران اصلی تولید دانش و فناوری، نیازمند بهره‌مندی از ظرفیت‌های منحصر به فرد این فناوری‌ها هستند. برای بهره‌برداری از این ظرفیت، باید وضعیت فعلی دسترسی، میزان استفاده، و مهارت آنها جهت استفاده از فناوری‌های مذکور مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مطالعه، 141 پژوهشگر از شش موسسه تحقیقات کشاورزی کشور برای بررسی وضعیت دسترسی، هدف، میزان مهارت، و میزان استفاده‌شان از فاوا انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که پژوهشگران به ابزارهای اصلی فاوا مانند کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشتند، به طور عمده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای کسب اطلاعات، گفتگو و ارسال پیام‌ها، پیدا کردن مواد آموزشی و منابع استفاده می‌کردند. اکثر پژوهشگران از ایمیل و موتورهای جستجو، و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت روزانه استفاده می‌کنند. مهارتهای اصلی اکثر پژوهشگران برای کار با کامپیوتر خوب بود. سابقه کار و مهارت در استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، 7/46٪ از واریانس تغییرات متغیر وابسته (استفاده از فاوا) را تبیین نمودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis of Access and Use of ICTs by Agricultural Researchers in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Information and Communication Technologies (ICTs) have affected all sectors including the agricultural sector. ICTs play an essential role in sharing knowledge and information and networking among different actors of the agricultural sector. Agricultural researchers, as the main actors of generating and developing knowledge and technology, need to use the unique capacities of ICTs. The current situation of access to ICTs and the extent and skill of agricultural researchers in using ICTs need to be evaluated to take advantage of this capacity. In this study, 141 researchers from six agricultural research institutes of Iran were selected by multi-stage random sampling method to survey their access, purpose, skill, and extent of using ICTs. The findings indicated that researchers had access to the main ICT tools such as computers and the Internet. Researchers mainly used ICTs for information acquisition, chatting and sending messages, and finding educational materials and resources. Most of the researchers use e-mails, search engines, and social networks every day. The primary skills of most researchers were good at working with computers. Job experience and skill in using ICTs explained 46.7% of the variance of using ICTs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله | M. Mousavi
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Islamic Republic of Iran.


| H. Farhadian
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Islamic Republic of Iran.


| M. Chizari
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Islamic Republic of Iran.Professor


| H. Shabanali Fami
Department of Agricultural Extension and Management, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Islamic Republic of Iran.



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27902-1&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-2021706.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات