پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی واکاوی شاخص‌های سنجش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر باهدف واکاوی شاخص‌های سنجش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس تحلیل اسناد بالادستی و مقالات فارسی و غیرفارسی در حوزه فعالیت پژوهشی سازمان صورت پذیرفت. روش‌شناسی: در مرحله اول از روش فراترکیب استفاده شد. از 108 سند مرتبط با موضوع پژوهش، درنهایت 26 سند مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی و اصلاح شاخص‌های به‌دست‌آمده در طی فراترکیب نیز از روش پیمایشی و نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی استفاده شد. بدین ترتیب روش پژوهش حاضر، آمیخته از نوع چند زاویه نگری است. یافته‌ها: در کل 8 معیار اصلی مشتمل بر پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش، ترویج، سرمایه انسانی، منابع مالی و زیرساختی با 242 شاخص برای ارزیابی علم و فناوری سازمان به تائید خبرگان حوزه رسید. نتیجه‌گیری: علاوه بر شاخص‌های مرسوم در اسناد بالادستی، شاخص‌های علم و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به‌دست‌آمده از مراحل فراترکیب و دلفی مشتمل بر دو معیار اختصاصی «تولیدات حاصل از پژوهش‌های فناورانه و مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی» به تائید بالای خبرگان رسیده و می‌تواند به‌عنوان شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری کشاورزی به شمار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of Science, Technology and Innovation Evaluation Indicators in the Agricultural Research, Education and Extension Organization
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The present study aims to explain and elucidate the science, technology evaluation indicators of the Agricultural Research, Education and Extension Organization based on the analysis of high level documents and Persian and non-Persian articles relevent to activities of the organization that were approved by the experts. Methodology: For this research, in the first stage, the Meta-synthesis was used. Out of 108 documents related to the research topic, 26 were analyzed. To the indices obtained during the process, a survey of experts using the Delphi technique were used. Thus, the present research method is triangulation mixed method. Findings: In total, 8 main criteria including research and technology, products from technological research, genetic resources and biodiversity management, education, extension, human capital, financial and infrastructure resources along with 242 indicators for the evaluation of science and technology, has been confirmed by the experts. Conclusion: In addition to the conventional indicators in highlevel documentation, the science and technology indicators of the Organization derived from the Delphi study, based on special two-tier of "products from technological research" and "genetic reserve and biodiversity management"demonstrated the highest level of consensus among, experts and can serve as indicators for assessing agricultural science and technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه شهمیرزادی |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران

نجلا حریری |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

فاطمه فهیم نیا |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

فهیمه باب الحوائجی |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

داریوش مطلبی |
استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرری، تهران


نشانی اینترنتی http://rsci.shahed.ac.ir/article_639_3d2673c7ace7399ff2f01a9bbe393fb1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-2002964.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات