|
پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۲۳-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی مدل مفهومی و عملیاتی ارزیابی و رتبهبندی علمی گروههای آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف طراحی یک مدل مفهومی و عملیاتی جهت رتبهبندی علمی گروههای آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای و کاربردی است و از روش تحقیق آمیخته که ترکیبی از روشهای کیفی و کمی میباشد، استفاده نموده است. دادهها با تحلیل متون، مطالعات کتابخانهای و بررسی ادبیات موضوع و قضاوت خبرگان گردآوری شده است. در راستای پاسخگویی به سؤالات از تکنیک دلفی فازی و روش بهترین-بدترین به عنوان یک روش تصمیمگیری چندشاخصه استفاده شده است. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته و یک فرم جمعآوری اطلاعات بود. جامعه آماری که با روش هدفمند غیر تصادفی انتخاب شدند، متخصصان حوزه رتبهبندی و سنجش و ارزیابی علم کشور بودند. روایی محتوایی پرسشنامهها با نظر خبرگان تأیید شد. پایایی پرسشنامه دلفی فازی با آلفای کرونباخ محاسبه و 0.785 بدست آمد که قابل قبول است. جهت اعتباریابی پرسشنامه بهترین-بدترین (BWM) برای هر دسته ابعاد، معیارها و شاخصها نرخ ناسازگاری محاسبه شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing the Conceptual and Operational Model for Scientific Evaluation and Ranking the of Educational Departments of Humanities in Universities and Institutes of Higher Education in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present study aimed at designing a conceptual and operational model for ranking the educational departments of humanities in Universities and institutes of higher education in Iran. Methodology: The present study is applied and developmental by objective and uses a mixed research methodology, combining qualitative and quantitative methods. Data were collected by text analysis, library studies, reviewing the literature and expert opinions. In order to answer the questions, the Fuzzy Delphi technique and the best-worst method (BWM) were used as a multi-criteria decision method. The research instruments were two author-made questionnaires and a data collection form. The statistical population, which was selected by non-random purposeful method, included experts in scientific ranking, assessment and evaluation. Content validity of the questionnaires was confirmed by experts. Reliability of the Fuzzy Delphi questionnaire was calculated with Cronbach's Alpha of 0.785, which is acceptable. The inconsistency rate was calculated in order to validate the best-worst (BWM) questionnaire for each cluster of dimensions, criteria, and indices. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریده عصاره | استادگروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز
فرزانه عفیفیان | دکتری علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز،مدرس دانشگاه شیراز
حمزه علی نورمحمدی | دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rsci.shahed.ac.ir/article_869_b48673ccdff4bfafdc5d2b3923ff3bfd.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-2002963.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|