علوم و فنون نقشه برداری، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۸۸-۲۹۷

عنوان فارسی کاربرد تعیین موقعیت شبکه RTK و قیود هندسی در مسئله تعیین وضعیت با استفاده از مشاهدات فاز حامل GPS
چکیده فارسی مقاله امروزه کاربرد سیستم تعیین موقعیت GPS به منظور محاسبه تعیین وضعیت یک سکو­ی متحرک رایج شده است. به همین منظور، موقعیت نسبی آنتن­های GPS با استفاده از اندازه­گیری های کد و یا فاز محاسبه و مورد استفاده قرار می­گیرد. سپس پارامترهای وضعیت از مختصات محاسبه شده استخراج می­گردد. در این مقاله مشاهدات فاز چهار گیرنده تک فرکانسه GPS مورد استفاده قرار گرفته است تا وضعیت سکو محاسبه شود. همچنین به منظور برآورد دقیق این پارامترها، از مشاهدات فاز حامل GPS استفاده شده است. در صورتی که تنها از مشاهدات فاز حامل در مسئله تعیین وضعیت استفاده شود این مسئله به یک مسئله بدوضع تبدیل می­شود. محاسبه مقادیر ابهام فاز و در نتیجه موقعیت نسبی با مشکل کمبود رنک ماتریس ضرایب مواجه است. . از آنجایی که الگوریتم Moore-Penrose و سایر الگوریتم­های پایدارسازی باعث ایجاد خطا در جواب می­شوند در این مقاله دو دسته قید بر مسئله اعمال شده­است. اعمال قیود داخلی و پارامترهای وزن دار در روند سرشکنی معادلات مشاهدات ضمن برطرف نمودن مشکل کمبود مرتبه ماتریس ضرایب به برآوردی واقع­بینانه­تر از مجهولات می‌انجامد. این قیود باعث افزایش درجه آزادی می­شوند. در نتیجه سرشکنی کمترین مربعات تخمین پارامترهای وضعیت ممکن می­شود. در این مقاله پارامترهای وضعیت محاسبه شده با الگوریتم ارائه شده با مقادیر محاسبه از الگوریتم Moore-Penrose و مقادیر واقعی گزارش شده در مقاله­ای دیگر مقایسه شده است. در ادامه نیز با تعریف یک چارجوب جسم مرجع جدید، برآورد کمترین مربعات پارامترهای وضعیت در صورتی که تنها از سه آنتن استفاده شود، ممکن شده است. با انتقال سیستم مختصات جسم مرجع تعریف شده در این مقاله به سیستم مختصات جسم مرجع قدیمی زوایای وضعیت را می­توان به چارچوب قدیمی انتقال داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعیین وضعیت، GPS ، شبکه RTK ، قیود داخلی

عنوان انگلیسی Application of Network RTK Positions and Geometric Constraints to the Problem of Attitude Determination Using the GPS Carrier Phase Measurements
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, navigation is an unavoidable fact in military and civil aerial transportations. The Global Positioning System (GPS) is commonly used for computing the orientation or attitude of a moving platform. The relative positions of the GPS antennas are computed using the GPS code and/or phase measurements. To achieve a precise attitude determination, Carrier phase observations of GPS requiring the phase ambiguity resolution has been utilized. The more accurate the coordinates, the more accurate the attitude parameters will be. Attitude parameters are derived from the computed coordinates. Here, attitude parameters are computed by carrier beat phases of four single frequency GPS receivers. The problem of GPS attitude determination is an ill-posed problem if only GPS carrier phases are used. This is because the number of unknown parameters is always larger than the number of observations when the relative positions of the GPS antennas are computed. In this research, carrier beat phases of four single frequency GPS receivers are used to determine the orientation of a platform whose attitude parameters are already known. Observations are made for 10 minutes. In this research, two sets of constraints are used to fix the rank deficiency of the problem. The first consists of the Real Time Kinematic (RTK) coordinates of the GPS antennas. Fixed antennas to the moving body help add five additional constraints (second set) to the problem. These constraints increase the redundancy and make the least-squares estimation of the attitude parameters possible. Since the application of regularization methods contaminates the solution with regularization errors, application of the proposed constraints is superior to regularization techniques. This is practically shown through the comparison of the computed attitude parameters, a similar set of results which is derived using the Moore-Penrose algorithm as a regularization technique, and the reference values of these parameters which are provided through an independent research. According to the obtained results, 59 seconds is required to fix the ambiguity parameters. In other words, to reduces the accuracy of the float ambiguities to less than 1.0 cycle, their initial estimate should be updated by the next 58 measurement epochs. Then the ambiguity parameters are rounded to their nearest integer number. On average, the least squares estimate of the yaw parameter is 51.7000 with the standard deviation of ±0.01710. The average estimate of pitch is 39.1680 with the standard deviation of ±0.01540. Finally, on average, the least squares estimate of the roll is 26.1530 with the standard deviation of ±0.01370. Computed attitudes have been compared to their known values. By the new definition of the body frame given in this study, least-squares estimation of the attitude parameters would be possible even if only three GPS antennas are used. Computing the transformation parameters between the new and conventional body frames, attitude angles can be transformed to any conventional frame. The proposed method of this research is superior to the others. The computed biases represent the integrity of determination and corroborate usage of inner constraints and weighted parameters to resolve the rank deficiency of the problem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله GPS Attitude Determination, RTK Network, Inner Constraints

نویسندگان مقاله مهین جعفری | m jafari
k. n. toosi university of technology
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

مسعود مشهدی حسینعلی | m mashhadi hossainali
k. n. toosi university of technology
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)


نشانی اینترنتی http://jgst.issge.ir/browse.php?a_code=A-10-173-2&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/986/article-986-200289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ژئودزی و هیدروگرافی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات