روانشناسی تحولی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۴۱۹-۴۳۴

عنوان فارسی آزمون مدل رابطه کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک‌های مقابله و بهزیستی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبک‌های مقابله و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254 دانشجوی دختر و 253 دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (لورنز، بیر، پوتز و هینیتز، 2016)، پرسشنامه کمال‌گرایی (تری‌ـ‌شورت، اونز، اسلاد و دیوی، 1995)، مقیاس رویدادهای استرس‌زای زندگی (هولمز و راهه، 1967)، نسخه کوتاه سیاهه مقابله با موقعیت‌های تنیدگی‌زا(اندلر و پارکر، 1990) و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 2002) اجرا شدند. یافته‌ها نشان داد که کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی، سرمایه روان‌شناختی را پیش‌بینی می‌کنند و سرمایه روان‌شناختی نیز به‌نوبه خود بهزیستی روان‌شناختی، سبک مقابله مسئله‌مدار و سبک مقابله هیجان‌مدار را پیش‌بینی می‌کند. این نتایجاهمیت سرمایه روان‌شناختی، کمال‌گرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگیدر تبیینبهزیستی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله دانشجویانرا برجسته ساختوهمچنین نشان داد کهکاربردهایمهمیدرزمینهاقداماتلازمبهمنظور ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و سبک مقابله مسئله‌مدار دردانشجویاندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Testing the Model of the Relationship Between Positive Perfectionism and Negative Life Events with Coping Styles and Psychological Well-Being: The Mediating Role of Psychological Capital
چکیده انگلیسی مقاله he aim of this study was to investigate the relationship between positive perfectionism and negative life events with coping style and psychological well-being mediated by psychological capital in Shahid Chamran University students. 254 female students and 253 male students were selected using multi-stage random sampling method. Then Psychological Capital Questionnaire (Lorenz, Bee,Putz & Heinitz, 2016), Positive Perfectionism questionnaire (Terry-Short, owens, Slade & Dewey, 1995), Stress Scale (Holmes & Rahe, 1967), Coping Inventory for Stressful Situations (Endler & Parker, 1990) and Psychological Well-being Scale (Ryff, 2002) were administered.The findings showed that positive perfectionism and negative life events predicted psychological capital. Psychological capital also predicted problem-focused coping, emotional-focused coping, and psychological well-being. These results highlighted the importance of psychological capital, positive perfectionism and negative life events in explaining psychological wellbeing and coping styles of students and also showed that have important implications as the necessary steps to promote the level of psychological well-being and the problem-focused coping in students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم منوچهری |
دانشجوی دکتری روان‎شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز

ناصر بهروزی |
دانشیار گروه روان‎شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

منیجه شهنی ییلاق |
استاد گروه روان‎شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

غلامحسین مکتبی |
دانشیار گروه روان‎شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_668297_270abac1c0ca74fdb99c9d0d87c66514.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-1971136.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات