روانشناسی تحولی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۴۵-۳۵۴

عنوان فارسی تحول ادراک دیداری و فرافکنی در کودکان
چکیده فارسی مقاله هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانش‌آموزان بود. 129 دانش‌آموز(60 پسر، 69 دختر) از منطقه 2 تهران در سال تحصیلی 1396-1397، بااستفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‎ها شامل 44 نفر در مقطع پیش‌دبستانی، 42 دانش‌آموز کلاس اول و 43 دانش‌آموز کلاس سوم بودند. طرح پژوهش از نوع علی‌ـ‌مقایسه ای بود و آزمودنی‌ها آزمون تصاویر درهم آندره‌ری(ری، 1941) و آزمون ترسیم درخت (کخ، 1949) را کامل کردند. سپس تحلیل واریانس تک‌متغیری و چندمتغیری و آزمون همبستگی پیرسون به کار گرفته شد. یافته‎ها نشان داد که ادراک دیداری و فرافکنی کودکان با افزایش سن و مقطع تحصیلی تحول می‌یابد. همچنین نتایج نشان داد که کودکان با سنین مختلف از نظر ادراک دیداری و فرافکنی با هم تفاوت دارند و عملکرد آنها با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Development of Children’s Visual Perception and Projection
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the Development of visual perception and projection in students. 129 students (60 boys, 69 girls) were selected from the second district of Tehran in the academic year of 1396-1397, using available sampling method. Participants consisted of 44 preschoolers, 42 first-grade students, and 43 third grade students. The study design was causal-comparative and participants completed Rey-Osterrieth Complex Figure (Rey, 1941) and Tree Drawing Test (Koch, 1949). Then, Anova and Manova data analysis and Pierson correlation test were administered. The results indicated that children's visual perception and projection develop with age and educational level. The results also showed that children with different ages differ in visual perception and projection and their performances improve as they grow older
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس انسانی‌مهر |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی

رضا پورحسین |
دانشیار دانشگاه تهران

مسعود غلامعلی لوسانی |
دانشیار دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_668291_40ff736b8b7fcfa6b24b83beb708542a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-1971130.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات