این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۶-۷۲
عنوان فارسی
بررسی صلاحیت بالینی پرستاران بیمارستان امام حسن )ع( بجنورد با کاربرد آزمون آسکی: یک مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از مهمترین مشکلات بیمارستانها، پرستاران جدیدالورود وکم تجربه ایی است که مدیران پرستاری از سطح صلاحیت آنان آگاهی ندارند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی صلاحیت بالینی پرسنل پرستاری بیمارستان امام حسن ع بجنورد در سال 1397 به انجام رسیده است. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 101 پرستاری با سابقه کار زیر ده سال که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند انجام گرفت. 13 چک لیستهای ارزیابی عملکرد براساس شرح وظیفه پرستاران و تصمیم کمیته اعتبار بخشی صلاحیت بالینی انتخاب شدند. روایی محتوا و پایایی به روش هم ارز انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 و با استفاده از آزمونهای آماری مورد شامل میانگین، انحراف معیار، و آزمونهای استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و سطح معنی داری 05 / 0 > P انجام شد. یافتهها: در این پژوهش اکثر افراد ) 2 / 80 ( درصد زن و طرحی ) 3 / 68 ( بودند. میانگین و انحراف معیار سابقه کار افراد 64 / 26 44 / 32 ماه بود. همچنین میانگین نمره آزمون آسکی در وضعیت خوب بود. صلاحیت بالینی با افزایش سنوات خدمت، جنسیت پرستاران، دانشگاه محل تحصیل رابطه معنا داری داشته ) 05 / 0 > P (، در صورتی که با متغیرهایی همچون محل اشتغال به خدمت و نوع استخدام رابطه معنا داری ندارد ) 05 / 0 < P .) نتیجهگیری: اجرای برنامههای بازآموزی منسجم و براساس نیازمندی پرستاران و بررسی مکرر صلاحیت بالینی نیروهای پرستاری از بدو خدمت میتواند سبب بهبود صلاحیت بالینی و به تبع آن انجام مهارتهای بالینی پرستاران شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیت بالینی آزمون بالینی با ساختار عینی پرسنل پرستاری
عنوان انگلیسی
Assessment of Nurses' Clinical Competency in Imam Hasan Hospital, Bojnurd, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nursing is as a clinical profession that is improving day to day. One of the important problem at hospitals is that nursing management are not aware of the competency of new entrance nurses. So, this study was done to assess competency of new nurses Emam Hasan hospital at Bojnurd. Methods: This study was the first stage of an action research. Nurses with under 10 working years were selected by census sampling. Task- based checklists based on profession nursing task, 13 clinical competencies were chosen for OSCE stations with Checklists for every competency. Content validity and inter-rater reliability were done. The data was analysis with Spss20 and doing descriptive (Frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient), and considering levels of significance (P < 0.05). Results: This study showed that clinical competency was in moderate level. It was significant relationship between clinical competency and sex, the college in which they have graduated while there are any significant relationship between clinical ward. Conclusions: The program in order to enhancing clinical competency should be done for new nurses to figuring out good quality of delivery nursing care. Also, it's needed to assess periodically clinical competency in nurses with any working year and wards. Applying retraining program systematically and according to nurses' needs can improve nurses' clinical competency and clinical practices.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
OSCE Clinical Competency Nurses
نویسندگان مقاله
فاطمه خراشادی زاده | Fateme Khorashadizade
رامین حقیقی | Ramin Haghighi
علیرضا ایزدفر | Alireza Izadfar
زهرا جوانوش | Zahra Javanvash
مهدی فرحدل | Mahdi Farahdel
علی غلامی | Ali Gholami
جواد قدیمی | javad Ghadimi
اعظم زیبایی | Azam Zibaei
میثم لطیفی | Meysam Latifi
هادی لطفی | Hadi Lotfy
میترا شجاعی | Mitra Shojaie
سجاد رحیمی | Sajjad Rahimi
سالار پوربرات | Salar Poorbarat
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-45&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-1964716.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات