|
علوم تربیتی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و مقایسهی نظام ارزشی دانشآموزان و دبیران مدارس متوسطهی شهر همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسهی نظام ارزشی دانشآموزان و دبیران دورهی متوسطهی شهر همدان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان (23080 نفر) و دبیران (1408نفر) دورهی متوسطه (ناحیهی 1 و 2) در سال تحصیلی 1388- 1389 تشکیل میدهند. نمونهی آماری با استفاده از شیوهی نمونهگیری طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 900 نفر (دانشآموزان 600 نفر و دبیران 300 نفر) انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامهی استاندارد مطالعهی ارزشها (SV) است که توسط آلپورت، ورنون و لیندزی تهیه و در ایران توسط پژوهشگران ایرانی هنجاریابی شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t برای گروههای مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد نظام ارزشی دانشآموزان دختر و پسر به ترتیب اولویت، ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش اقتصادی، ارزش مذهبی، هنری و ارزش سیاسی است و نظام ارزشی دبیران مرد به ترتیب، ارزش اجتماعی، نظری، اقتصادی، ارزش مذهبی و ارزش سیاسی و نظام ارزشی دبیران زن نیز به ترتیب اولویت شامل ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش مذهبی، ارزش هنری، ارزش اقتصادی و ارزش سیاسی است. همچنین تفاوت دبیران و دانشآموزان به طور عمده در توجه به ارزشهای هنری و نظری است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and comparing students’ and teachers’ value systems in Hamadan secondary schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research seeks to identify and compare students’ and teachers’ value systems in Hamadan secondary schools. Research population included all of the secondary school students and teachers in Hamadan (88-89). For selecting research sample, stratified random sampling was used and 600 students (300 girl and 300 boys) and 300 teachers (150 men and 150 women) were selected. The research tool was Alport, Werone and Lindzi system value questionnaire, which has been standardized by Iranian researchers. For data analyzing T test was used. The findings of this research showed: The boy and girl students' system values' rankings are simslaar and involve theoretical abstract, social, religious, artistic, economic and political values. The male teachers' hierarchy comprised: social, cultural, economic, religious and political values and family teachers' reveafeul: subjective, social, religious, art, economic and political values. The main difference between teacher and student value concerns the emphasis and on artistic and theoretic/abstract value |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد سراجی | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
مسیب یار محمدی واصل | yarmohamadi vasel استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
رضوان مسعود میدانچی | masoud maydanchi کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه پیام نور همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_10078_5e6da49d8e0ec9f874d4b65bf7d0f6de.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-194310.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|