علوم تربیتی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۳۰

عنوان فارسی روابط ساده و ترکیبی مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه‌ی رابطه‌ی بین سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان انجام شد. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان بود. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران 528 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند.داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه سازمان یادگیرنده با پایایی 97/0 و پرسشنامه اثربخشی سازمانی با پایایی96/0 جمع‌آوری و از طریق آزمون‌های t تک نمونه‌ای، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله‌ی نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که وضعیت سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در سطح بالاتر از متوسط است. بین سازمان یادگیرنده و مؤلفه‌های آن با اثربخشی سازمانی مدارس رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه در مدارس هیأت امنایی، مؤلفه‌های یادگیری تیمی، سرآمدی شخصی و چشم‌انداز مشترک؛ و در مدارس عادی، ویژگی‌های چشم‌انداز مشترک، تفکر سیستمی، سرآمدی شخصی و یادگیری تیمی بیشترین تأثیر را در پیش‌بینی اثربخشی سازمانی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی سازمانی، سازمان یادگیرنده، مدارس هیأت امنایی،

عنوان انگلیسی Relationships of simple and synthetic of learning organization's indicators with organizational effectiveness in board of trustees schools and state-run schools
چکیده انگلیسی مقاله This research investigated and compared the relationship between learning organization and organizational effectiveness in the elementary schools run by board of trustees and state-run schools of Hamedan province. The research method used was in terms of purpose applied and in terms of data collection descriptive – co relational. The statistical population of the study consisted of all teachers of elementary schools of Hamadan Province. Using Cochran formula A study sample of 528 persons were selected via relative random sampling. Data were collected by using the learning organization questionnaire with reliability 0.97 and the organizational effectiveness questionnaire with a reliability of 0.96; the data were analyzed through single Sample t test, independent t test, Pearson correlation and the multiple regression analysis with the spss software. The result indicated that the status of learning organization and organizational effectiveness were higher than average. There was a significant relationship between the Learning Organization and organizational effectiveness. Moreover, in board of trustees schools, indicators of team learning, personal mastery and shared vision; and in state-run schools, indicators of shared vision, system thinking, personal mastery and team learning had the highest impact on the prediction of organizational effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس قنبری |
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

اصغر اسکندری |
کارشناس ارشد، دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://education.scu.ac.ir/article_11143_f308fcd55308446f71b9a19306ac21d7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-194258.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات