|
علوم تربیتی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سعه صدر معلمان و رابطه آن با ترجیح سبک تدریس آنها |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف شناختن ترجیح سبک تدریس معلمان از طریق متغیر پیشبین سعه صدر انجام شده است. بدین منظور 110 معلم طبق فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس و پرسشنامه سعه صدر مورد ارزیابی قرار گرفته و دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t همبسته، تحلیل و تفسیر شد. یافتههای پژوهش نشان داد که معلمان به سبک تدریس فعال بیش از سبک تدریس غیرفعال گرایش داشتند و معلمان مورد مطالعه در مؤلفههایی از سعه صدر که در تطابق با آموزههای انسانگرایی است نمره کمتری نسبت به سایر مولفهها به دست آوردهاند. از این رو، پیشنهاد میشود که به آموزههای انسانگرایی در برنامههای درسی تربیت معلم و آموزشهای ضمن خدمت توجه بیشتری مبذول شود و محققان بعدی در علل سعه صدر معلمان و رابطه آن با دیگر مسائل مطرح در حوزه تعلیم و تربیت و بالاخص تدریس به مطالعه و پژوهش بپردازند. سعه صدر، سبک تدریس، انسانگرایی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سعه صدر، سبک تدریس، انسانگرایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of relationship between teachers' tolerance and their preferred teaching styles |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed at study investigating the relationship between teachers' tolerance and their preferred teaching styles. The population of research comprised the high school teachers of Mashhad City in the 2010-2011 academic years and the sample included 110 teachers. The sample completed "tolerance" and "teaching styles" questionnaires. After data analysis, the research results showed that the tolerance of teachers is not linked to their preferred teaching styles. It was also construed that the tolerance of teachers had a moderate level and the preferred teaching styles was active teaching style. Based on the results, it is suggested that the in service teacher training program more attention should be paid to the doctrines of humanism. It is also suggested that other researchers should focus on the causes of tolerance and its relation to other issues in the field of the education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
tolerance, teaching style, humanism |
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه رجایی | دانشجوی دکتری رشته فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی | javidi kalateh jafarabadi دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد نویسنده مسئول سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
بهروز مهرام | دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_11139_a9d99863feef71f82d2808d04f69f869.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-194254.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|