این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۳۳

عنوان فارسی بررسی الگوی یک دوره آموزش بدو ورود در راستای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف : باتوجه به شایع بودن افت تحصیلی و عوارض شناخته شده آن این سوال مطرح می شود که دوره های آموزش بدو ورود چه مولفه هایی را باید داشته باشد تا موجب پیش گیری از افت تحصیلی نماید؟ لذا این مطالعه در پاسخ به این سوال روی رده های مختلف مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی دانشکده دندانپزشکی در سال 97 انجام گرفت . مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی و با بررسی نظر تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد  علوم پزشکی تهران مورد سنجش قرار گرفت، پرسشنامه شامل 7 مولفه می­بود که هرکدام مانند نیاز سنجی آموزشی،  شناسایی ویژگیهای آموزش گیرندگان . حداقل دارای10 شاخص بعنوان زیر مجموعه می باشد، و از آنها خواسته شد که برای هرکدام ازاین مولفه ها از رتبه صفر تا 5 را علامت گذاری نمایند. رتبه هر یک از مولفه های هفت گانه تعیین در هر کدام از آنها مهمترین شاخص ها مشخص  و ارائه گردید و با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته ها: پرسشنامه های این تحقیق جهت نظر سنجی بین 121 نفر از اعضای هیات علمی واجد شرایط توزیع گردید. که 66/8% مرد و 33/2% زن بودند. 75 %  دارای تحصیلات ارشد و بالاتر بودند و 37/7 % سابقه کار بیش از 20 سال داشتند. از مولفه های هفت گانه مهمترین عامل از نظر آنها اجرای موثر و مطلوب دوره آموزشی با رتبه 11/ 4 و در رتبه بعدی آشنایی و آگاهی و آموزش بدو ورود  به میزان 3/89 و کمتر ین رتبه مربوط می شد به مولفه پیشگیری از افت تحصیلی به میزان 3/06 بود. (0/0001>P) نتیجه گیری: براساس این تحقیق به نظر می رسد که اجرای دوره آموزش بدو ورود بر پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دانشکده دندانپزشکی تاثیر گذار می باشد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره آموزش بدو ورود ، افت تحصیلی ، مولفه های دوره آموزش

عنوان انگلیسی The survey of primary education course pattern to prevent from academic failure of dentistry students of Tehran Azad Dentistry University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract BACKGROUND & AIM: According to the commonness of academic Failure and its well-known side- effects .the question that arises is how the primary education course should be to prevent the academic failure. Therefore this study performed on the different position managers of  Tehran Azad dental university to answer to this guest ion in year 2018 Materials and  Methods: This descriptive study surveyed the view of several faculty members of Tehran Azad dental university. This questionnaire includes 7 indices which each of them Has at least 10 indices as a subsidiary like need assessment of education and  investigation  of  Learners  features. They have asked to sign from zero to five for each of the indices. The  rate of each seven indices was designated. Also the most import index was found and presented and analyzed with  Wallis test for statistic evaluations. Results: The questionnaire of this study performed to opinion poll of 121 faculty members who have the qualification and 66/8/ were men and 33/2/ were woman 75% were graduated of  bachelor  and upper degrees  and 37.7%  had  job experience more than 20 years. The most important index among 7 indices was the effective performance of educational  course with the rate of 4/11 and after that  was the knowledge and basic learnings , with the rate of 3/89 and the minimum rate was the preventive indices of academic failure with the rate of 3/06. (p< 0001) Conclusion:  According to this study it seems that the primary learning  course for the new students of Tehran Azad dental university is every effective  in order to parent academic failure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته محمودی |
واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران

علی مهدیزاده اشرفی |



نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1390-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-1927540.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اورتو
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات