این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۲۶-۲۱۷
عنوان فارسی
تعیین و مقایسه میزان آگاهی، نگرش و علاقه دانشجویان دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در مقطع علوم پایه و هنگام فارغ التحصیلی
چکیده فارسی مقاله
خلاصه: سابقه و هدف : داشتن آگاهی، علاقه و نگرش مثبت نسبت به رشته تحصیلی در دانشجویان موجب ایجاد تطابق بین آینده شغلی با نیازها و انتظاراتشان می گردد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه میزان آگاهی، نگرش و علاقه دانشجویان دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-همبستگی روی 314 دانشجوی مقطع علوم پایه و فارغ التحصیل رشته های دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران با روش نمونهگیری سهمیه ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات: پرسشنامه پژوهشگرساخته مشخصات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و علاقه دانشجویان بود. یافته ها: در این مطالعه، ارتباط میان آگاهی و علاقه در رشته دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی آزاد اسلامی، تهران و شهیدبهشتی، مستقیم و میزان همبستگی به ترتیب، 0/14، 0/02 و 0/250 و در رشته داروسازی این ارتباط مستقیم و میزان همبستگی به ترتیب 0/18، 0/07 و 0/4 بود. میزان آگاهی در افراد فارغ التحصیل در دانشگاههای آزاد اسلامی و شهید بهشتی بهصورت معنیداری بیشتر از علوم پایه و میزان نگرش مثبت در مقطع علومپایه در هر سه دانشگاه بهصورت معنیداری بیشتر از مقطع فارغ التحصیلی بود (0/05>P). میزان علاقه به رشته تحصیلی در هر دو مقطع براساس دانشگاه اختلاف معنیداری نداشت. نتیجه گیری: با توجه به رابطه مستقیم و معنی دار آگاهی و علاقه در دانشجویان و تاثیر علاقه در یادگیری، توجه به این موضوع باید در اولویت برنامه ریزی مراکز آموزش پزشکی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گرش، آگاهی، دانشجویان دندانپزشکی، دانشجویان داروسازی
عنوان انگلیسی
Determining and comparing the degree of awareness, interest and attitude of dentistry and pharmacy students of Tehran Medical universities toward their field of study in basic science and graduation time
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & aim: Having positive attitude, awareness and interest in students toward their field of study can create a sense of adjustment between their career future and their needs and expectations. This study aimed to establish and compare the degree of awareness, attitude and interest amongst dentistry and pharmacy students of Tehran Medical universities toward their field of study in university. Material & Methods: This descriptive- correlation study was conducted on 314 basic sciences and graduated students of dentistry and pharmacy of Tehran Medical, Shahid Beheshti and Azad universities of Tehran with the use of quota sampling. Data collection instruments were self-made questionnaire, demographic information, student's awareness, attitude and interest. Results: in this study, there was direct relationship between awareness and interest in the field of dentistry in Islamic Azad and Shahid Beheshti universities with the correlation of 0.14, 0.02, and 0.25 respectively and in the field of pharmacy, it was also a direct relationship with the correlation of 0.18, 0.07,and 0.4 respectively. Degree of awareness in graduated students of Islamic Azad universities and Shahid Beheshti was significantly more than basic science and degree of attitude in all three universities was significantly more than that of the graduation time (p>0.05). Degree of interest in both grades, according to the university, didn't have a significant difference. Conclusion: based on the direct and significant relationship between awareness and interest on learning, paying attention to this issue should be a priority for medical training centers planning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Awareness, Dental students, Pharmacy students
نویسندگان مقاله
محمد صاحب الزمانی | MOHAMMAD SAHEBALZAMANI
Tehran Medical Sciences Islamic Azad University
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
مرضیه محمدی | marzieh mohammadi
Tehran Medical Sciences Islamic Azad University
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
فرهاد ادهمی مقدم | farhad Adhami moghadam
Tehran Medical Sciences Islamic Azad University
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1347-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-1927539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات