این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۴
عنوان فارسی
بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران
چکیده فارسی مقاله
بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران دکتر علیرضا عصاره* حسین بهاری بیگباغلو** احمد عربی جونقانی*** چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیلی- اسنادی است. جامعه آماری پژوهش مجموعه کتابها، مقالات، پایاننامهها و پژوهشهای حوزه نظام تربیت معلم ایران است که در چهل سال اخیر نگارش شده اند. برخی از منابع به شکل هدفمند به عنوان نمونه مورد استفاده قرارگرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش در دو بُعد قابل جمعبندی است. از یک بعد، با تأسیس دارالفنون و ترجمه آثار و منابع علمی معتبر اروپایی و اعزام محصلان به اروپا، شرایط برای شکلگیری نظام برنامه درسی تربیت معلم و بهرهگیری از منابع علمی و تجربیات جوامع دیگر در تعلیم و تربیت فراهم شد و همگام با تأسیس مراکز متعدد تربیت معلم و تدوین ضوابط و شرایط حاکم بر آنها، برنامه درسی تربیت معلم علاوه بر آنکه تحت تأثیر عوامل گوناگون مانند ساختار سیاسی، اداری، تألیف کتابهای درسی، تأسیس شورای عالی معارف، تأسیس سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی و دانشگاه تهران قرار گرفته بود، از نظر عناوین درسی، به ویژه دروس تربیتی دچار تغییراتی شد. از بُعد دوم، در برنامه درسی تربیت معلم کنونی، بر اساس واقعیتهای عینی، نسبت به تغییر نگرش و تفکر در مشارکت مؤسسات آموزش عالی در تدوین و اجرای برنامه درسی تربیت معلم تلاش شد و برای ترسیم چشم انداز مناسب با رویکرد تعاملی و پژوهش- محوری، به بازتعریف معلم اثربخش و پژوهنده بر اساس شاخصها و مؤلفههای ملی و بین المللی در برنامه درسی تربیت معلم اقدام شد. کلیدواژگان: تربیت معلم، برنامه درسی، آموزش و پرورش، تحول، معلم اثربخش ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 97/12/21 تاریخ پذیرش: 98/6/10 * دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (نویسنده مسئول) alireza_assareh@yahoo.com ** دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی h.bahari1362@yahoo.com *** دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی arab.ahmad146@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت معلم، برنامه درسی، آموزش و پرورش، تحول، معلم اثربخش
عنوان انگلیسی
The Developmental Path of Teacher Training Curriculum in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The Developmental Path of Teacher Training Curriculum in Iran A. R. Assaareh, Ph.D.* H. Bahaari BeygBaaghloo** A. Arabi Joneghaani*** The developmental path of Iranian teacher training curriculum, based on an analysis of the existing documents, consists of two tracts: one is influenced by the establishment of Daarolfonoon, the importing of scientific resources from Europe, and sending of students abroad; while the other is defined by objective facts, cooperation of institutes of higher education in planning a curriculum for teacher training, and an emphasis on a research-based interactive approach. The first provided the necessary conditions for shaping a system for the planning of teacher training curriculum. In doing so it was influenced by many factors such as the political and administrative structures, textbook authorship, establishment of research councils and organizations, and the opening of University of Tehran. The second tract, considering the changes in attitudes and mentality, helped with the envisaging of an appropriate outlook, based on national and international criteria, by redefining who an effective teacher is. Keywords: teacher training, curriculum, development and learning, effective teacher _______________________ Date received: Mar. 12, 2019 Date accepted: Sep. 1, 2019 * Associate Professor, Department of Education, Shahid Rajaee University (Corresponding Author): alireza_assareh@yahoo.com ** Doctoral Student in Curriculum Planning, Shahid Rajaee University. h.bahari1362@yahoo.com *** Doctoral Student in Curriculum Planning, Shahid Rajaee University. arab.ahmad146@gmail.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا عصاره | A. R. Assaareh, Ph.D.
حسین بهاری بیگ باغلو | H. Bahaari BeygBaaghloo
احمد عربی جونقانی | A. Arabi Joneghaani
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-166&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1910898.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات