این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۵۰
عنوان فارسی
شایستگیهای حرفهای معلمان: گذشته، حال، آینده
چکیده فارسی مقاله
شایستگیهای حرفهای معلمان: گذشته، حال، آینده دکتر منیره رضایی* چکیده مروری بر شایستگیهای حرفهای مورد انتظار از معلمان از بدو شکلگیری تربیت معلم در ایران تا امروز و تا فردای پیش رو، هدف این مطالعه بوده است. این بررسی شامل سه دوره زمانی است. دوره گذشته مشتمل بر بنیانگذاری تربیت معلم تا وقوع انقلاب اسلامی بوده است؛ دوره کنونی از شکلگیری جمهوری اسلامی و به ویژه از مقطع تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بعد را شامل میشود و مقصود از آینده، انتظارات آتی است که به تبع تحولات پرشتابی که همه وجوه زندگی را در جوامع بشری تحت تأثیر قرار خواهد داد، معلم آینده را هم متأثر میسازد. بنابر اسناد در دسترس، از سالهای آغازین فعالیت تربیت معلم، تسلط بر دانش موضوعی و روش آموزش آن، شایستگی بارزی است که درخور توجه و چشمگیر مینماید. در دوره پس از انقلاب اسلامی و شکلگیری مجدد تربیت معلم و نیز در برهه تدوین سند تحول بنیادین، تأکید بر شایستگیهای اخلاقی و نقش الگویی معلم، برجستگی بیشتری مییابد. شدت و سرعت تحولات آینده در همه عرصههای زندگی بشر، علاوه بر شایستگیهای موجود، برخورداری معلمان از شایستگیهای انسانگرایانه، فرادانشی و فراشناختی را بیش از پیش ضروری میسازد. کلیدواژگان: روند، شایستگیهای حرفهای؛ شایستگیهای انسانگرایانه، فرادانشی و فراشناختی؛ معلمان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 97/11/15 تاریخ پذیرش: 98/3/30 * دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش (نویسنده مسئول)rezaeimon@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Teachers’ Professional Competencies: Past, Present, and Future
چکیده انگلیسی مقاله
Teachers' Professional Competencies: Past, Present, and Future M. Rezaai, Ph.D.* The purpose of this paper is to review the expected professional competencies throughout the history of teacher training in Iran. As such it covers both the past, covering the period from teacher training inception in 1918 to the Islamic revolution in 1979; and the present, since the revolution. Of course the future is covered as well, since in the light of the accelerated developments in all aspects of life, most certainly, the future teachers are influenced by such developments as well. According to the available documents, from the early years of teacher training programs, mastery of the subject matter and the methods of teaching it are the most outstanding competencies emphasized. In post-revolutionary teacher training further emphasis is put on moral competency and the role modeling of a teacher. As for the future teachers, not only the current competencies ought to be emphasized, but humanistic and meta-cognitive competencies become necessary. Keywords: trend, professional competencies, humanistic and meta-cognitive competencies, teachers _____________________ Date received: Feb. 4, 2019 Date accepted: June 20, 2019 * Associate Professor in Organization for educational Research and Planning, Academy of Scientific Studies in Education (Corresponding Author): rezaeimon@gmail.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منیره رضایی | M. Rezaai, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-165&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1910897.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات