این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۶۱-۸۲

عنوان فارسی سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران
چکیده فارسی مقاله سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران دکتر غلامعلی احمدی* صغری ملکی** دکتر محمود مهرمحمدی*** دکتر سیدمحمدرضا امام جمعه**** چکیده برنامه کارورزی از نظر مبانی و منابع علمی و نظری سه رویکرد شناخته شده دارد: رویکرد استاد- شاگردی، علم کاربردی و تأملی یا فکورانه. این مطالعه در پی آن بوده که  نشان دهد برنامه کارورزی نظام تربیت معلم صدساله ایران از نظر رویکرد، چه تحولاتی داشته است؟ در هر دوره چه رویکردی غالب بوده و آیا در دوره فعلی، که رویکرد این برنامه به طور مشخص تأملی بیان شده است، بر اساس منابع علمی و نظری مربوط به تأمل، ویژگیهای کارورزی تأملی را دارد؟ کاستیهای احتمالی برنامه در این زمینه چیست و چشم انداز آینده این برنامه چگونه باید باشد؟ در این مطالعه ابتدا با روش اسنادی برنامه کارورزی در دوره­‌های مختلف تاریخی بررسی و سپس برنامه هر دوره، با توجه به ویژگیهای رویکردهای مذکور با روش تحلیلی - استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته که   به­­‌طور خلاصه نتایج ذیل حاصل شده است: 1. برنامه کارورزی در ایران، سالهای بسیار، از تاسیس دارالمعلمین و دارالمعلمات در سال 1297 تا دهه هفتاد، رویکرد استاد- شاگردی داشته است. 2. اولین نشانه­‌های اتخاذ رویکرد تکنیکی برای برنامه کارورزی، در دهه هفتاد دیده می­‌شود که بنا به شواهدی که در این مطالعه ذکر شده است می­‌توان اذعان کرد که حتی در آن دوره نیز این برنامه نسخه کاملی از این رویکرد نبوده است. 3. اتخاذ رویکرد تأملی، برای کارورزی، در سال 1392 پس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، نقطه عطفی تاریخی برای کارورزی ایران است، اما تحلیل  برنامه این دوره از منظر منابع علمی مربوط به تأمل نشان می‌­دهد که برنامه قصد شده فعلی نیز دارای کاستیهایی است. کلید واژگان: کارورزی استاد- شاگردی، کارورزی علم کاربردی، کارورزی تأملی، سطوح تأمل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 97/12/21                        تاریخ پذیرش: 98/5/20 * دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،  دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ahmadygholamali@gmail.com ** دانشجوی دکتری برنامه­‌ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(نویسنده مسئول) soghramaleki@yahoo.com *** استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس  mehrm_ma@modares.ac.ir **** دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی emamjomeh@srttu.edu
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Developmental Path of Internship Program within the Iranian System of Teacher Training
چکیده انگلیسی مقاله The Developmental Path of Internship Program within the Iranian System of Teacher Training   Gh. Ahmadi, Ph.D.* S. Maleki** M. Mehrmohammadi, Ph.D.*** S.M.R. EmaamJom'eh, Ph.D.****   Theoretically, internship programs can utilize any one of the three known approaches: craft model, applied science model, and reflective model. The purpose of the current paper has been to show the developmental path of approaches to internship during the century-old history of Iranian teacher training programs. Perusal of the available documents reveals that initially the apprenticeship approach has been used for up to 70 years. Then the applied science approach is utilized, ever so inadequately. The use of the reflective approach is the hallmark of the Farhangiyan University charter, adopted since 2013. However, the data collected herein show that the present approach suffers from the lack of much characteristics expected from the reflective approach.      Keywords: practicum, craft model, applied science model, reflective model, levels of reflection    _______________________ Date received: Mar. 12, 2019                   Date accepted: Aug. 11, 2019 * Associate Professor of Education, College of Humanities, Shahid Rajaee University. ahmadygholamali@gmail.com ** Doctoral Student in Curriculum Planning, College of Humanities, Shahid Rajaee University (Corresponding Author): soghramaleki@yahoo.com *** Professor of Education, Tarbiat Modares University. mehrm_ma@modares.ac.ir **** Associate Professor of Education, College of Humanities, Shahid Rajaee University. emamjomeh@srttu.edu      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامعلی احمدی | Gh. Ahmadi, Ph.D.


صغری ملکی | S. Maleki


محمود مهرمحمدی | M. Mehrmohammadi, Ph.D.


سیدمحمدرضا امام جمعه | S.M.R. EmaamJom’eh, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-162&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1910894.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات