|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۱-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
دستیابی به مهارت بیان شفاهی بدون نیاز به دانش صریح زبانی: بر اساس یک روش آموزش زبان با عنوان رویکرد عصب زبانشناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
کلود ژرمن و یوان نِتِن در سال 1997 در کانادا، با تکیه بر علوم اعصاب و نظریۀ عصبشناسی زبان و نظریۀ عصب زبانشناسی در دوزبانگی میشل پارادی، روش نوینی در حوزۀ یاددهی/ یادگیری زبان خارجی با نام رویکرد عصب زبانشناختی ابداع کردند. این روش پس از کسب موفقیت در کانادا از سال 2011 تاکنون در کشورهای دیگر نظیر چین، ژاپن، اسپانیا و فرانسه کاربرد یافت. بر اساس این رویکرد، یادگیری قواعد دستوری در ابتدای یادگیری سبب کندی و یا اختلال در مهارت بیان شفاهی میشود. از این رو، در این رویکرد اولویت اصلی کسب مهارت بیان شفاهی در زبانآموزان بدون فراگیری قواعد دستوری است. در این مقاله ـ که مبتنی بر روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است ـ ضمن معرفی رویکرد مذکور در پی پاسخ به این پرسش هستیم: چگونه مهارت بیان شفاهی بدون فراگیری دانش صریح (قواعد دستوری) در این رویکرد شکل میگیرد؟ برای یافتن پاسخ به این پرسش، فرایند یادگیری زبان خارجی طبق رویکرد مذکور بررسی میشود. پرسش دیگر این تحقیق این است که رویکرد عصب زبانشناختی زبان تا چه اندازه میتواند در کسب مهارت بیان شفاهی در زبان فرانسه نزد زبانآموزان ایرانی مؤثر باشد؟ برای یافتن پاسخ، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش انتخاب شد. مطالعۀ تجربی ـ مقایسهای (تحلیل کمی) و نظرسنجی ( تحلیل کیفی) انجام گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، زبانآموزانی که با رویکرد مذکور زبان فرانسه را یاد گرفتهاند، نتایج بهتری از نظر میزان دقت در بیان شفاهی کسب میکنند، حین مکالمه اشتباهات زبانی کمتری را مرتکب میشوند و خودتصحیحی نیز در میان این زبانآموزان بسیار زیاد است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Acquiring Oral Communication Skill without Explicit Knowledge: a Neurolinguistics Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The neurolinguistic approach (NLA) is a new pedagogical approach to foreign language learning conceptualized by Netten & Germain in 1997 in Canada. This pedagogical approach is based on recent researches in neurolinguistics, especially Michel Paradis's neuro -linguistic theory of bilingualism. The NLA started to be used outside Canadian territories for teaching learning of French as a foreign language (FFL) both in institutional and academic setting starting from 2010. Before that, the NLA was used- and still is- in Canada as the basic approach of the intensive French program (FI) for young English-speaking and adolescents from 11 to 17 years old in school context. In NLA, the main principle is to develop the ability to communicate orally without learning explicit knowledge. The NLA is based on Michel Paradis' neurolinguistics theory of bilingualism. In NLA, priority is given to oral language development because only the frequent use of oral language can help develop implicit competence or internal grammar. Before being able to read and write in the L2, the learner must be able to speak spontaneously about the themes that affect his/her life, personal experiences, as he /she does in L1. Indeed, when a student enters school he/she has already developed an internal grammar or implicit competence to communicate verbally in L1. He/she is able to speak and communicate with others but he /she is not aware of the grammar rules that underlie his /her productions. However, when a learner begins to learn L2, he/she does not have oral skills (internal grammar). He/she must first develop his internal grammar, that is to say, the ability to address an oral theme and then be able to learn to read and write on the same theme. Thus, according to NLA, learning to speak an L2 consists in first acquiring the ability to communicate orally before knowing the explicit rules about the language The purpose of this research is to answer 2 questions: First, how can neurolinguistics help in foreign language acquisition? And in second place, to what extant can the NLA help Iranian learners develop better oral communication skills? In order to find the answers, the authors paralleled the NLA with a current method of teaching / learning French as a Foreign Language in Iran. The present research is based on an experimental method with a quasi-experimental design, the authors have chosen an experimental group comprising 10 beginner adults and a control group with the same characteristics. To collect the research data, the authors have used one quantitative (class video recordings observation and analysis) and one qualitative research (questionnaire) instruments. The results showed that during class interactions the experimental group made fewer mistakes while speaking and autocorrection was higher among this group. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهام محمدی | Elham MOHAMMADI Tarbiat Modares University دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمود رضا گشمردی | Mahmoud Reza Gashmardi Tarbiat Modares University دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
روح الله رحمتیان | Rouhollah Rahmatian Tarbiat Modares University دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حمیدرضا شعیری | Hamidreza Shairi Tarbiat Modares University استاد گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19749-4&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1908086.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|