|
شناخت اجتماعی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱۲۴-۱۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان انجام گرفته است. روش: جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان میباشند بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از میان مراجعهکنندگانی که به مرکز مشاورۀ دانشگاه مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاکهای در نظر گرفته شده 40 نفر را انتخاب کرده و سپس به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه همراه با مرحلۀ پیگیری بود. روش مداخله این برنامه آموزش خودکنترلی هیجانی بر اساس الگویی برگرفته از منابع لیاهی، تیرچ و ناپولیتانو[1] (2012)، موتابی و فتی (1386) و ناصری (1386) بود که در 10 جلسه60 دقیقهای سازماندهی و در مدت 5 هفتۀ متوالی به دانشجویان گروه آزمایش ارائه گردید، درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس در سطح 05/0> p برای گروه آزمایش نشان داد که آموزش خودکنترلی هیجانی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری شود. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی را بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان نشان داد؛ بنابراین یافتههای این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیکهای خودکنترلی هیجانی را در جهت کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان پیشنهاد میکند. [1]. Leahy, Tirch, Napolitano |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکنترلی هیجانی، پرخاشگری کلامی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Emotional Self- control Training on the Reduction of Verbal Aggression of Payame Noor University Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to determine The effect of Emotional self- control training on reduction of the verbal aggression of boy Students of payame noor university city of Boukan .For this, 40 pupils were randomly selected as the sample group. This has been a half-experimental research with a pre-test, post-test plan and a control group. The program was presented to pupils during 10 sessions(each 60 min) and 5 session per week. The sample group was randomly divided into two 20 person groups, (an experimental group and a control group). The experimental group was taken under Emotional self- control training, while the control group was not. Data analysis with descriptive statistics(Mean, Standard Deviation) and inferential statistics(Covariance Test) was performed using SPSS software. The results of Analysis of Covariance Test(p |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Self- control Training, Verbal Aggression |
|
نویسندگان مقاله |
طاهر محبوبی | استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2242_402.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/928/article-928-189944.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|