|
شناخت اجتماعی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۲-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه الگوی روابط علّی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی روابط علی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی بر اساس نقش واسطه گری هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی به روش تحلیل مسیر می باشد. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 523 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه هایی متشکل از درگیری شناختی وانگ و اسکالیس(2013)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران(2000)، جهت گیری هدف تحصیلی میدلتن و میگلی(1997) و هیجان های تحصیلی پکران(2005) پاسخ دادند. یافته ها: به طور کلی نتایج از اثرات غیر مستقیم مولفه های جهت گیری هدف تحصیلی بر درگیری شناختی دانشجویان اشاره دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده جهت گیری هدف تحصیلی و مولفه های آن از طریق واسطه گری ابعاد هیجان های تحصیلی بر درگیری شناختی تاثیر گذار بوده بطوریکه اهداف تبحری از طریق هیجان های مثبت و درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم و مثبت و اهداف اجتنابی و عملکردی از طریق هیجان های منفی بر درگیری شناختی اثر غیر مستقیم و منفی می باشد.کلیه متغیر های مطرح در این پژوهش سی و یک درصد از تغییرات موجود در متغیر درگیری شناختی را تبیین می کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The relations causal model of goal orientations and cognitive engagement: the mediating role academic emotions and academic Self-Efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The aim of present study the relations causal model of goal orientations and cognitive engagement through the mediating role academic emotions and academic Self-Efficacy through path analysis. Method: To do so, the sample of study include of 523students from shiraz Payame Noor University were selected through cluster sampling, and were asked to answer questionnaires of cognitive engagement (Wang & Eccles, 2013), academic Self-Efficacy (Midgley &et al, 2000) goal orientations (Middleton &Midgley, 1997), and academic emotions (Pekrun, 2005)subscales. Results: Overall, the results indicated the indirect effects of goal orientations components on cognitive engagement. Conclusions: The results showed goal orientations and their components through academic emotions dimensions effect on cognitive engagement As the mastery goals through positive emotions have indirect and positive effect on cognitive engagement. Furthermore, the performance avoidance goals, performance-approach goals have indirect and negative effect on cognitive engagement through the mediation of negative emotions and academic Self-Efficacy. The whole variables in this study have explain thirty one Percent of changes in the cognitive engagement . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسن صیف | mohammad hassan دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2918_402.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/928/article-928-189936.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|