|
شعر پژوهی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربرد آرای پیرس در مطالعه نشانههای الفبایی دیوان شاعران (مطالعه موردی: دیوان انوری) |
|
چکیده فارسی مقاله |
در مقالهی حاضر، نگارنده، نخست جنبههای نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس را تبیین میکند، آنگاه بر پایهی آرای وی به نشانهشناسی نگرشهای الفبایی انوری میپردازد و همه-ی سرودههای حروفی او را گزارش و تحلیل میکند. نظریّهی نشانهشناسی پیرس با دانش نقد بلاغی رایج در زبان فارسی پیوند تنگاتنگی دارد، امّا از توانش تفسیری بالاتری در مقایسه با آن برخوردار است و رسیدن به نتیجهای علمیتر را میسّر میکند. در این پژوهش، سهگانههای مشهور شمایل، نمایه و نماد پیرس و فرآیند تکامل نشانگی آنها در دیوان انوری بررسی شده است. فرآیندهای نشانگی متفرّد، خطّی و متداخل، سهگونهی سیر نشانگی هستند که نگارنده آنها را از یکدیگر بازشناخته است. نگارنده در پایان نتیجه میگیرد که نشانههای شمایلی، بسیار بیشتر از نشانههای نمایهای و نمادین با بلاغت سنّتی زبان فارسی مشابهت دارند؛ همچنین، فرایند نشانگی حروف الفبا در دیوان انوری، دارای نسبت بسیار آسان با موضوع و تفسیر خود است.همچنین، فرایند نشانگی حروف الفبا در دیوان انوری، دارای نسبت بسیار آسان با موضوع و تفسیر خود است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The use of Peirce’s opinions in studying the alphabetic signs in poets’ Divans (case study: Anvari’s Divan) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In present article the author, first justifies Charles Sanders Peirce’s opinions and then, based on his opinions deals with semiotics of Anvari’s alphabetic attitudes and explains all of his literal poems.The Peirce semiotics theory has a very close relationship with the prevalent rhetorical criticism in Persian language, but encompasses upper interpretative potentiality in comparison with it and helps reaching to more scientific conclusion. In this research, pierce’s icon, index, symbol well known triad and their semiotic evolutionary process in Anvari’s Divan has been investigated.The singular, lineal and involved semiotic processes are the three kinds that the author has differentiated from each other. Finally, the author concludes that the iconic signs have a greater sameness to classic Persian rhetoric in contrast with indexical and symbolic signs; also, the semiosis of alphabetic letters in Anvari’s Divan, has a very easy attribute to its object and interpretation.has a very easy attribute to its object and interpretation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی حیدری | استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jba.shirazu.ac.ir/article_3535_a1f2e9037488a669e5ecb3558d9e771e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/926/article-926-189798.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|