این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۴۹۱-۵۱۰

عنوان فارسی شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر قلدری در محیط کار (مورد مطالعه: دستگاه‌های اجرایی شهر بندرعباس)
چکیده فارسی مقاله یکی از هدف‏های مهم روان‌شناسان صنعتی و دست‏اندرکاران سازمانی توصیف و تبیین رفتارهای سازمانی است. در این میان قلدری در محل کار مشکلی گسترده در زندگی کاری و یکی از خطرهای شغلی مربوط به محیط کار است که اگر نادیده گرفته شود، تشدید می‏شود. هدف از این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر قلدری در محل کار و روش تحقیق به‌کاررفته آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش دستگاه‏های اجرایی شهر بندرعباس بودند. در بخش کیفی، با 12 نفر مصاحبه شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا عوامل مؤثر شناسایی شدند. در بخش کمّی، تعداد 240 پرسشنامه گردآوری و برای ارزیابی داده‌ها از نرم‌افزار Spss استفاده شد. پایایی بازآزمون برای محاسبه پایایی مصاحبه‏های انجام‌گرفته به کار رفت و برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد پنج عامل اصلی بر قلدری در محیط کار تأثیر می‌گذارند که برای هر یک از آن‌ها تعدادی زیرشاخص نیز شناسایی شد. این پنج عامل عبارت‌اند از: عوامل زمینه‌ای، عوامل فردی ـ روان‌شناختی، عوامل شغلی ـ حرفه‌ای، عوامل سازمانی، و عوامل رفتاری ـ نگرشی. بین عوامل شناخته‌شده، عوامل زمینه‌‌ای بیشترین تأثیر و عوامل شغلی کمترین تأثیر را در بروز قلدری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identify and evaluate the effective factors on workplace bullying (Case Study: Bandar Abbas administrative agencies)
چکیده انگلیسی مقاله One of the main propose of industrial psychologists and organizational practitioners is to describe and depict the organizational behaviors. Meanwhile workplace bullying is a widespread issue in the work life and it's also a part of work hazards in workplace, More over neglecting it may intensified. The aim of this study is to detect and evaluate the effective factors on workplace bullying. The research method in this study is blend of explorative mixed research method. In qualitative part 12 person were interviewed and Effective factors were identified using content analysis method and for the quantitative part 240 questionnaires were collected, Spss is used to evaluate data in quantitative part. The reliability test- retest is used for computing reliability of interviews, and also the Cronbach's alpha is used for perusing the reliability of questionnaire. The results show that Five main category were identified as effective factors, for which a number of sub-indicators were determined for each of them. The main factors include : contextual factors, individual-Psychological factors,occupational-professional factors, Organizational factors, behavioral-attitude organizational factors. among the known factors, the contextual factors have the most effect on bullying and the occupational factors had the less impact on bullying.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مسلمی |
دانشجوی کارشناسی‌ارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

عباداله بانشی |
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

علی‌رضا کوشکی جهرمی |
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_72643_bd727ec23f44f4019fc5e1ed23672768.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1894700.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات