این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۹۹-۴۱۹
عنوان فارسی
شهروندی شرکتی و نقش آن در شکلگیری اعتماد و هویت سازمانی
چکیده فارسی مقاله
شهروندی شرکتی به معنای توانایی شرکت برای مدیریت روابطش با جامعه است؛ به گونهای که نتیجه آن به حداقل رساندن آثار منفی و به حداکثر رساندن بهرهوری آن باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی شهروندی شرکتی و تأثیر آن بر هویت و اعتماد سازمانی بود. این پژوهش، که از نوع کاربردی و دارای صبغه کمی است، با هدف بیان همبستگی به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه مازندران بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم جهت بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان دادند شهروندی شرکتی بر هویت سازمانی و اعتماد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، اعتماد سازمانی بر هویت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Corporate Citizenship and its Role in Creating Organizational Trust and Organizational Identification
چکیده انگلیسی مقاله
Corporate citizenship includes the ability of the company to manage its relationships with the community in such a way as to minimize the negative effects and maximize its productivity. The purpose of this study is to investigate corporate citizenship and its impact on organizational trust and organizational identification. This study is applied in terms of goal and descriptive-correlation in terms of research type. The statistical population of this research was the staff of Mazandaran University. By simple random sampling, 269 individuals were selected as the sample. Data were collected through a standard questionnaire. Also, for reliability, Cronbach's alpha coefficient was used to verify the reliability and the first and second order confirmatory factor analysis was used to examine the validity of the questionnaire. To test the hypotheses, structural equation modeling was used with the help of LISREL8.8 software. The results showed that corporate citizenship has a positive and significant effect on organizational trust and organizational identification. Also, organizational trust has a positive and significant effect on organizational identification.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اصغر مشبکی اصفهانی |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سهیل نجات |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فرشته خلیلی پالندی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_72639_8ca006d6be0f47c9075120d88444f957.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1894696.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات