مجله طب نظامی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۹۵-۲۰۰

عنوان فارسی تاثیر دوره آموزش نظامی بر ویژگی‌‌‌‌‌‌های شخصیتی دانشجویان نظامی
چکیده فارسی مقاله اهداف: شخصیت از بنیادی‌ترین مفاهیم روان‌شناسی است که با تجارب مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برخورداربودن از شخصیت مطلوب، یک دیدگاه ایده‌آل و مورد توجه برای نیروهای نظامی است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثر دوره آموزش نظامی بر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان غیرورزشکار ورودی به محیط نظامی بود. روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1390 انجام شد. افراد مورد مطالعه 105 دانشجوی پسر غیرورزشکار ورودی سال تحصیلی 90-1389 یکی از دانشگاه‌های افسری ایران بودند که با نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه مشخصات فردی و پرسش‌نامه شخصیتی برن رویتر بود. داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون T وابسته به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS 16 تحلیل شد. یافته‌ها: آموزش نظامی بر چهار صفت شخصیتی مورد بررسی تاثیر معنی‌دار مثبت داشت و سبب افزایش اعتماد به نفس، برتری‌جویی، برون‌گرایی و کاهش میل به عصبی‌بودن افراد مورد مطالعه شد (001/0=p ). این در حالی بود که آموزش نظامی بر دو صفت شخصیتی اجتماعی‌بودن (002/0=p ) و باخودبودن تاثیر معنی‌دار منفی داشت (001/0=p )، یعنی سبب افزایش حالت باخودبودن و کاهش اجتماعی‌بودن افراد مورد مطالعه شد. نتیجه‌گیری: آموزش نظامی سبب افزایش تعادل هیجانی، برون‌گرایی، اعتمادبه‌نفس و برتری‌جویی دانشجویان می‌شود. این در حالی است که این برنامه‌ها باعث غیراجتماعی‌شدن و ایجاد حالت انزوا در دانشجویان می‌شود. مسئولین امر باید با درنظرگرفتن تمهیدات لازم در طول دوره آموزش نظامی، مقدمات ازبین ‎ رفتن اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت این دوره را بر صفات شخصیتی دانشجویان فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش نظامی، ویژگی‌های شخصیتی، دانشجویان نظامی

عنوان انگلیسی The Effect of military training on personality Traits in military Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: P ersonality is one of the most fundamental concepts of psychology that is affected by various experiences .Having an acceptable character is an ideal view and a remarkable point for military forces. Therefore, the aim of this study was to investigate the effects of military training on personality traits of non-athlete students who enter the military environment. Methods: This quasi-experimental study was carried out in 2011. The study subjects were 105 non-athlete male students who entered one of the Cadet Universities of Iran in the academic year of 2010-11 and were selected by simple random sampling. The data gathering tools were personal characteristics questionnaire and Bern Reuter Personality Inventory . Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov test and dependent T-test using SPSS 16 software. Results: Military training had a significant positive effect on four of the studied characteristics and increased self-confidence, dominancy, extroversion and the decrease of neurotic tendency (p=0.001). This happened while military training had a significant negative effect on sociability (p=0.002) and self-sufficiency (p=0.001) and caused increase in isolation and decrease in sociability. Conclusion: Military training increases emotional balance, extroversion, self-confidence and dominancy in students, while it results in dissociability and isolation of students. Authorities should consider necessary arrangements during military training in order to wash out negative effects and enhance more positive effects of this period on students’ personality traits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Military Training, Personality Traits, Military Students

نویسندگان مقاله بهنام ملکی | maleki b
department of physical education, faculty of physical education , shahr-e-rey branch, islamic azad university, shahr-e-rey, iran
گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، واحد شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سعید صانعی | sanei s
department of physical education, faculty of physical education, emam hossein university, tehran, iran
گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

حسین برهانی | borhani h
department of physical education, faculty of physical education, university of urmia, urmia, iran
گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

اکبر قوامی | ghavami a
department of physical education, faculty of physical education, university of urmia, urmia, iran
گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.militarymedj.ir/browse.php?a_code=A-10-696-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات