این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه بین رفتارهای تحکمآمیز معلمان زن و مرد مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار تحکمآمیز درعملکرد معلمین زن و مرد در مدارس و میزان مقبولیت و ارزشیابی عملکرد آنها توسط مدیران بود. جمعیت نمونه 79 نفر معلم و 79 نفر مدیر (زن و مرد) هستند و ابزارها: مقیاس صفات بین فردی ویگینز، ارزشیابی عملکرد وینلیدن، اعوجاج اهواز و رفتار تحکم آمیز بولینو و ترنلی و با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بود. نمرات بدست آمده با استفاده از شیوه رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتار تحکمآمیز برای مردان مقبولیت میآورد برعکس از مقبولیت زنان میکاهد و در مورد ارزشیابی عملکرد آنها نتایج مشابه است (05/0p<) و بین جنسیت معلم و رفتار تحکمآمیز وی رابطه معنیداری وجود دارد (B رگرسیون برای مردان مثبت و برای زنان منفی است). این یافتهها مدل تعامل رفتار و جنسیت را تأیید میکند. یافتهها همچنین با توجه به اصول نظری مدلهای دیگر نیز مورد بحث قرار گرفتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Domineering Behaviors of Primary School Male and Female Teachers and Their Likability Acceptance in Manager’s Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the current research is to investigate relationship between domineering behavior of male and female teachers and rating of their performance and likeability by school managers. The sample consists of 79 school teachers and 79 school managers (including men and women). Instruments used are Wiggins(1995) Interpersonal adjective scale, Wayne & Liden (1995) teachers performance assessment, Ahvaz distortion inventory (1377) and domineering inventory by Bolino & Turnely (1999). Simple randomization is utilized for sampling method. Findings suggest domineering behavior brings acceptance for men while such behavior reduces women’s likability and acceptance. Similar results hold for performance appraisal (p< 0.05). There is significant relation between interaction of teacher’s gender and domineering behavior(regression B for men is positive, for women it is negative. These findings confirm interaction of behavior and gender model. Findings are also discussed according to other theoretical models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا عریضی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
پروین بهادران |
اعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مریم فاتحی زاده |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_27157_ebfd750318e888125d7b362137dbf097.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات