این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی نیازهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی دختران دانشآموز سراسر کشور
چکیده فارسی مقاله
امروزه دختران نوجوان در جهانی پیچیدهتر و چالشبرانگیزتر از گذشته زندگی میکنند که همراه با تحول شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی، نیازها و تمایلات اجتماعی آنها نیز با توجه به آرزوهای نامحدود و تواناییهای بالقوهای که دارند، تنوع پذیرفته و پویایی بیشتری مییابند. هدف این مطالعه، شناخت نیازهای اجتماعی و فرهنگی و آموزشی دختران نوجوان مقاطع راهنمایی و متوسطه در استانهای مختلف بوده است. نمونه آماری این تحقیق را، 4500 نفر از دختران دانشآموز مقاطع راهنمایی و متوسطه در مراکز پنج استان تهران، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی تشکیل دادهاند. نتایج مطالعه نشان داد که در مقطع راهنمایی، مهمترین نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان دختر به ترتیب: نیازهای امنیت هستیشناختی، فلسفه رضایتبخش زندگی، برابری و عدالت جنسیتی است و مهمترین نیاز آموزشی آنها نیز شامل ادامه تحصیل، پیامی و تکنولوژی آموزشی میباشد. در مقطع متوسطه، مهمترین نیاز اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان شامل نیازهای امنیت هستیشناختی، برابری و عدالت جنسیتی، و نیاز به فلسفه رضایتبخش از زندگی، و مهمترین نیازهای آموزشی آنها ادامه تحصیل، پیامی و تکنولوژی آموزشی بودهاند. مهم-ترین نیازهای آموزشی، اجتماعی و فرهنگی دختران با آنچه در مورد دختران مقطع راهنمایی بدست آمده، یکی بوده، جز آنکه در ترتیب نیازهای اجتماعی و فرهنگی آنها، جای فلسفه رضایتبخش زندگی و امنیت هستیشناختی عوض شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study on Social, Cultural and Educational Needs of Girl Students in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, adolescent girls live in such a more complex and challengeable world that considering their infinite desires and potential abilities as social, cultural, economical and geographical conditions change their needs and social inclinations become more diverse and dynamic. This study probes into the social, cultural, and educational needs of adolescent girls studying at junior high school and high school in different provinces. 4500 female students at junior high schools and high schools from 5 province including Tehran, Esfahan, Fars, Sistan and Balochestan, and Azarbayjane Gharbi constitute the statistical sample of this research. The results show that the most important needs at high schools are as follows: ontological security, satisfactory philosophy of life, and gender equality and equity. Girls' most important educational needs are continuing with education content and educational technology. Also, the most important social, cultural and educational needs of girl students at junior high school are similar to that of high school students. With the exception that in social and cultural needs category the satisfactory philosophy of life and ontological security are placed in a different order.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحمت الله صدیق سروستانی | rahmat allah sedigh
استاد گروه جامعه¬شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
کرم حبیبپور گتابی | karam habibpour
دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_27156_4aab52de3b5b1c6adf87556e3ccde088.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات