این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
سنخ بندی مد در تهران: با تأکید بر نحوه پوشش زنان
چکیده فارسی مقاله
از آنجا که مد یکی از صورتها و جلوههای مدرنیته تهرانی-ایرانی است که در صور گوناگون خودنمایی میکند و در حال تغییرات سریع و همه جانبه است سعی میکنیم تا صورتهای گوناگون مد در دوره کنونی در شهر تهران را بر اساس مکتوبات و شواهد در قالب عبارات و تصاویر نشان دهیم. در این پژوهش به دو سؤال محوری «صور گوناگون مد در ایران چگونه است؟» و «عوامل مؤثر در نشر و گسترش انواع مد در حال حاضر چیست و چگونه شکل میگیرد؟» پاسخ میدهیم. این پژوهش مطالعه موردی و جامعه مورد مطالعه مراکز خرید مرتبط با پدیدهمد است که ضمن ثبت و طبقه بندی صور گوناگون مد در این مکانها در قالب پرسشنامه نیز به مصاحبه با افراد میپردازیم. بدین منظور طبقه بندی از انواع نحوه پوشش لباس و همچنین مو از بسیار ساده تا آخرین مدهای روز انجام میشود و در این زمینه سه عامل مصرف کنندگان مد، توزیع کنندگان و جامعه را بعنوان عوامل مؤثر بر پدیدهمد سنجش میکنیم. تبیین پدیده مد به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بر اساس تئوری زیمل و تکیه بر برداشت عام او از مفهوم مدرنیته صورت میپذیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ ضمن اینکه پدیده مد متأثر از جامعه جهانی است و توزیع کنندگان نیز بنحوی در نشر و گسترش آن تأثیر دارند، اما کنشگران اصلی در این حوزه مصرف کنندگان هستند که ضمن پذیرش آن تصرفاتی نیز به-خصوص در نحوه کاربری و معنایی آن به عمل می آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغییرات فرهنگی، توزیع کنندگان مد و جامعه، مد، مدرنیته،
عنوان انگلیسی
Categorization of fashion in Tehran: an emphasize on women's clothing
چکیده انگلیسی مقاله
Fashion is an aspect of Tehran's (and Iran) modernity which represents itself in various forms and is thus changing rapidly. This study aims to illustrate various forms of fashion (women's clothing and hair coverings) in Tehran by means of photos and statements. In this survey 2 main questions are answered: "what are different forms of fashion?", which factors control the development and spread of fashion and how is fashion formed ?”. This survey is a case study and the samples are selected from shopping centers related to fashion. In this research in addition to recording different forms of fashion, interviews are conducted with those involved in fashion using a questionnaire. Different kinds of clothing and hair covering, from the simplest forms to the most up to date fashion, are thus categorized. In addition, using Zimel theory, the development and spread of fashion in the society is discussed, mainly focusing on three factors including fashion consumers, fashion distributors and society. It is concluded that, although development and spread of fashion is affected by global society and distributors, the main interacting factor is the consumers that while accepting it, make changes especially in its usage and meaning
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهری بهار |
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مریم زارع |
پژوهشگر اجتماعی
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_19694_9c6568046c0013ce9fd13f47679eb2ce.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات