زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۰

عنوان فارسی انگیزه‌های کارآفرینی زنان و مردان در بخش صنعت: شباهت‌ها وتفاوت‌ها
چکیده فارسی مقاله یکی از عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی، انگیزه‌های کارآفرینان است. برخی مطالعات نشان می‌دهد زنان و مردان با انگیزه‌های متفاوتی به کارآفرینی روی می‌آورند. این در حالی است که انگیزه‌های کارآفرینان در بخش صنعت، به‌خصوص با در نظر گرفتن عامل جنسیت، کمتر بررسی شده است. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در جامعه آماری کارآفرینان بخش صنعت استان گلستان، به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های انگیزه‌های زنان و مردان کارآفرین می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه کارآفرینی، جنسیت، صنعت، کارآفرینی،

عنوان انگلیسی Women and Men Entrepreneurs' Motivations in Industry Sector: Similarities and Differences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction/literature review/objectives: one of the influencing factors in entrepreneurship isentrepreneurs' motivations. Some studieshave shown that men and women becomeentrepreneurs with different motivations. However, entrepreneurs' motivations in the industrysector, especially consideringthe sex factor, have been less studied. This study aims toidentify similarities and differences in women and men entrepreneurs' motivations usinga mixmethod research in a sample of entrepreneurs in the industry sector atthe Golestan provinceMethodology: this is a mix method of qualitative exploratory research in order to identifyentrepreneurs' motivations. Data was gathered by deep interviews with 20 entrepreneurs.Then, a quantitative descriptive study was undertakenin order to compare and prioritizewomen and men entrepreneurs' motivations based on data gatheredthrougha predefinedquestionnaire.Results/discussion/analysis: the results of the qualitative study showed that entrepreneurs'motivations in the industry sector are earning money, creating jobs, opportunity exploitation,helping the society, proving competencies, internal satisfaction, and independence. Theresults also showedthat there is asignificant difference between women and menentrepreneurs for two motivations of "proving competencies" and "earning money".Conclusion: These results help policy makers to further focus on the development of women'sentrepreneurship in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله entrepreneurship, entrepreneurship motivation, industry, sex

نویسندگان مقاله زهرا آراستی |
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

احمد کنعانی |
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

نویساسادات سیدقاسمی | navisa sadat
کارشناس ارشد آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jwdp.ut.ac.ir/article_35481_4a4d8574416b14110cb79e3bd7a363c7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات