این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۹۵-۶۱۰
عنوان فارسی
بازنمایی نقش اجتماعیـ سیاسی زنان در کتابهای درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
کتابهای درسی، در کنار آموزش دانشآموزان، آنها را برای پذیرش نقشهای متناسب با ویژگیهای جنسیتیشان، آنگونه که مدنظر مؤلفان این کتب است، آماده میکنند. پژوهش حاضر درصدد است به چگونگی بازنمایی نقش اجتماعیـ سیاسی زنان در کتابهای درسی دو مقطع ابتدایی و راهنمایی، در سال تحصیلی 1391ـ1392 بپردازد. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمّی براساس شاخص جنسیت در بین تصاویر و متن دروس است. آنچه مسلم است، باید دید عمومی به نقشهای زنان بسط داده شود و بسیاری فعالیتها مانند: فعالیتهای خیریه و امور عامالمنفعه، امدادگری، و انجامدادن فریضههای اجتماعی مهمی مانند: امر به معروف و نهی از منکر بهمنزلۀ فعالیتهای اجتماعی مهمی که زنان جامعه به آن مشغولاند مورد توجه قرار گیرد. همچنین، دستهبندی و تحلیل محتوای گزارههای توصیفی و هنجاری نشان میدهند که بیشتر گزارهها و تصاویر موجود در کتابهای درسی توصیفی است، اما توصیف آنها از مقولههای نقشآفرینی زنان در عرصههای سیاسی و اجتماعی، در بیشتر موارد، حضور گسترده و رو به افزونی زنان را در فعالیتهای اجتماعی بهدرستی منعکس نمیکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Representation of the Women’s Social - Political Roles in Elementary and Middle School Textbooks
چکیده انگلیسی مقاله
Besides textbooks teach students, prepare them to accept their roles in accordance with their gender characteristics, as it is considered by the authors. This study is intended to represent how women's social – political roles in both elementary and middle high school textbooks, academic year deal 1391-92. Research method is quantitative content analysis based on gender in education between images and text. The results indicate the defining social roles for women new look requires a lot of activities , such as care for the environment, charitable activities and public works, aid workers, and the presence of important social practice such as enjoining good and forbid the evil taking place in the new definition. Also, the categories and content analysis, descriptive and normative statements indicate that further descriptive statements and images in textbooks. But describing the role of women in social and political issues in most cases is not consistent with reality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فهیمه فرهمند پور |
استادیار دانشکدۀ معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
الهام بحرانی فرد |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_50291_856e675eaffb3da1c2fcd1d099240213.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات