این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۵۹-۵۷۴

عنوان فارسی شناسایی بازدارنده‌های گرایش زنان روستایی به مشاغل خانگی (مورد مطالعه: بخش سردرود شهرستان رزن)
چکیده فارسی مقاله اگرچه مشاغل خانگی یکی از زمینه‏‏های مناسب ‏فعالیت اقتصادی زنان، به‌ویژه در مناطق روستایی، به‌شمار می‏رود، توسعۀ آن با موانع و محدودیت‌های متعددی روبه‌روست. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی موانع عمدۀ گرایش زنان و دختران روستایی به مشاغل خانگی پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان روستایی بالای هجده سال بخش سردرود شهرستان رزن در استان همدان تشکیل می‌دهند که بر‌اساس فرمول کوکران 187 نفر از آن‌ها به صورت تصادفی و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‏ای چند‌مرحله‌ای گزینش و مطالعه شدند. مهم‏ترین ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه بود که روایی صوری آن به تأیید متخصصان رسید و جهت بررسی پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، پایایی در همۀ قسمت‌های پرسشنامه بیشتر از 8/0 برآورد شد که بیانگر قابلیت اعتماد آن است. طبق نتایج به‌ دست آمده از تحلیل عاملی، عوامل بازدارندۀ گرایش زنان روستایی به راه‌اندازی مشاغل خانگی در شش عامل فرهنگی و اجتماعی، زیرساختی و مالی، شخصیتی، حمایتی، خانوادگی، و آموزشی دسته‌بندی شدند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، به‌رغم وجود این محدودیت‌ها، نگرش زنان روستایی به راه‌اندازی مشاغل خانگی در سطح مطلوبی قرار دارد که بر این اساس می‌توان گفت در صورت رفع عوامل بازدارنده، مشاغل خانگی در این منطقه توسعه خواهد یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying Inhibitions of Rural Women’s Trend to Home Businesses (Case Study: Sardrod district, Razan county)
چکیده انگلیسی مقاله Home business is one of the best fields of women's economic activity and considered as an important strategy for job creation, particularly for rural women. Nonetheless many barriers avoid addressing rural women to these businesses. The main purpose of this study was to analyze the most important barriers for trends of rural women and girls to home businesses. The statistical population of this study was rural women that are over 18 years in Sardrod district in Razan county, Hamedan province. 187 people were studied randomly according to Cochran formula. The most important data collection tool was a questionnaire that its validity was confirmed by panel of experts and Its reliability was tested by Cronbach's alpha coefficient. According to results of factor analysis, barriers to rural women trend to establish home businesses were classified in six factors that were: social and cultural, infrastructure and finance, personality, support, domestic and training. Social and cultural factors as the most important factor was introduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد یعقوبی فرانی | yaghoubi farani
استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

هاجر وحدت مودب | vahdat moadab
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

سمیه لطیفی |
دانشجوی دکتری توسعۀ کشاورزی دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jwdp.ut.ac.ir/article_50289_2276cba09ad2f93a26529d2ebefe4765.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات