زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۲۵-۲۴۴

عنوان فارسی آنچه زنان و مردان می خواهند: تحلیل جامعه شناختی تفاوت های جنسیتی در ترجیحات همسریابی اینترنتی
چکیده فارسی مقاله مقالۀ حاضر به یکی از جنبه‏های مهم همسریابی اینترنتی در ایران، یعنی تأثیر تفاوت‌های جنسیتی بر ترجیحات همسرگزینی در فضای مجازی، می‏پردازد. جنسیت و تفاوت‌های جنسیتی در همسریابی اینترنتی همواره محور بحث‏ها بوده است، اما در ایران این مطالعات سابقه‌ای طولانی ندارند. مطالعۀ حاضر با رویکردی کمّی انجام گرفته و یافته‏های آن از سایت همسریابی طوبی، که یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ آنلاین است، استخراج شده است. سایت همسریابی طوبی نوعی شبکه اجتماعی بر محور همسرگزینی است و مشاهده اطلاعات و داده‏های این سایت برای همه کاربرانی که پروفایل دارند امکان‌پذیر است. در این پژوهش، از اطلاعات پروفایل همۀ کاربران سایت در سال1390، که از طریق دو نرم‌افزار R و Sequel pro پالایش شده‌اند، استفاده شده و نمونه‌گیری انجام نشده است. بنابراین، ترجیحات همسر‏گزینی 84 هزار کاربر از شهرها و استان‏های مختلف کشور جمع‏آوری و ابعاد مختلف تفاوت‏های جنسیتی در ترجیحات همسریابی آنلاین از این طریق شناسایی شده است. تحلیل‏های آماری استفاده‌شده در این مقاله به گونه‏ای انتخاب شدند که برای همۀ افراد در فرهنگ‏های مختلف در یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ قابل اجرا باشند. دو عامل اصلی، کیفیت‏های شخصی/ والدینی (شامل صداقت، مهربانی، ایمان، وفاداری، اهل سفر و تفریح بودن) و کیفیت‏های جذابیت/ منزلت اجتماعی (شامل وضعیت ظاهری مناسب، تحصیلات، وضعیت مالی مناسب، وضعیت خانوادگی مناسب، تهرانی‏بودن) از میان تعداد زیادی از ترجیحات همسرگزینی انتخاب شدند. در‌مجموع، مردان به وضعیت ظاهریِ مناسب، صداقت، تعهد و وفاداری، بیش از زنان و زنان به تهرانی‌بودن، تحصیلات، ایمان، وضعیت خانواد‏گی، وضعیت مالی بیش از مردان اهمیت می‏دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی What women and men Want: gender differences in mate preference of online dating services
چکیده انگلیسی مقاله This paper studies the effect of gender differences in mate preference in one of the major Iranian online dating services. To best of our knowledge, there are only few similar studies conducted with this objective focusing on Iran. A quantitative approach is used in this paper which is inferred from a database of approximately 84 thousands of users from various geographical locations inside Iran. Statistical analysis of this paper concentrates on two important criteria: (1) Personal/Parental qualities (which include: honesty, kindness, faith and trustworthiness, fidelity, being funny and loving travel) and (2) Attractiveness/Social Status (which includes: looks, education, income, family status and being born in Tehran). The study concludes that men tends to prefer qualities such as looks, honesty and fidelity while women mostly prefer qualities such as being born in Tehran, education, faith and trustworthiness, family status and income over other qualities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی شکوری |
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

زینب شفیعی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jwdp.ut.ac.ir/article_55991_ae6b957b86cdb720f9bf23bddf00c42a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات