|
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۰۷-۵۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بازنمایی ماهیت قدرت در میان مدیران آموزشی زن: تدوین چارچوبی نظری |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر به دنبال واکاوی ماهیت قدرت و تدوین چارچوبی نظری در میان مدیران زن مدارس بود. پارادایم معرفتشناسی انتقادی با رویکرد کیفی و راهبرد نظریه دادهبنیاد مورد استفاده قرار گرفت. براساس نمونهگیری نظری و هدفمند، مصاحبه نیمهساختارمند با مدیران زن، مدیران مرد و همچنین مردانی که همسر شاغل داشتند، انجام شد. پس از پیاده کردن و کدگذاری سهمرحلهای متن مصاحبهها، تبعیض نهادی بهمنزله هسته اصلی و مرکزی تحقیق شکل گرفت. زمینهها و شرایط علی و مداخلهگر عبارت بودند از: ساختارهای سیاسیـ قانونی، فرهنگی و ذهنی. همچنین، مسئولیتهای خانوادگی و اداری و بسترهای آموزشی و رسانهای بهمنزله عوامل واسطهای در تقویت مردسالاری مورد نظر بودند. زنان برای مقابله با این وضعیت هژمونیک از یک طرف و توانمندسازی خود از طرف دیگر، نوعی امیدواری معرفتی را در فلسفه شخصی خود تقویت کرده بودند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانمندسازی، روابط قدرت، مدیریت آموزشی، مطالعات زنان، |
|
عنوان انگلیسی |
Representation the nature of power among women's principals: Developing a theoretical framework |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research investigated the nature of power among women's principals in order to develop a theoretical framework. Relying on critical epistemology and qualitative approach, we used grounded theory to study the problem. Using a purposeful and theoretical sampling, we selected women and men's principals as well as the men whose spouses were employed in schools. We collected data with semi-structured interview. The interviews were transcribed verbatim and after three stage of coding, institutional discrimination was considered as core category. In addition, political, cultural and mental structures were considered as casual conditions affected the core category. Family- official responsibilities, educational context and media were found to be the mediating factors that affected the hegemony of masculinity in society. The women enhanced a kind of epistemic hope in order to empower themselves and struggle with these hegemonic conditions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
خلیل غلامی | استادیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
ناصر شیربگی | دانشیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
دلسوز حسینی | کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jwdp.ut.ac.ir/article_58133_f1942effc4f3d5a64cf2d4be5ab20f6f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|