این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۰۳-۲۱۶

عنوان فارسی ویژگی‌های کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد (مطالعۀ موردی: دبیرستان‌های غیردولتی شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی محور توسعۀ اقتصادی است و کارآفرینان با تخریب روش‏های کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آن‌ها با شیوه‏های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات می‏بخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیل‌اند، مسئلۀ جنسیت است و میزان موفقیتی که هر جنس در کسب‌و‌کار خود به دست خواهد آورد، به‌طور خاص به ویژگی‏های آن‌ها برمی‌گردد. از‌این‌رو، هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستان‌های غیردولتی شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی‌ـ پیمایشی و جامعۀ آماری شامل مؤسسان زن و مرد دبیرستان‌های غیردولتی شهر تهران است (507 نفر) که از بین آن‌ها تعداد 213 نفر (90 زن و 123 مرد) به‌‌منزلۀ نمونۀ آماری به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته (با ضریب قابلیت اعتماد 82/0) استفاده شده است که دو گروه از ویژگی‌های شخصیتی و شناختی‌ـ مهارتی کارآفرینان را می‌سنجد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ویژگی‌های کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستان‌های غیردولتی شهر تهران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بین ویژگی‌های کارآفرینانه در دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. ویژگی شخصیتی تحمل ابهام در زنان کارآفرین و استقلال‌طلبی در مردان کارآفرین در سطح نامطلوبی ارزیابی شده است. همچنین، بین ویژگی‌های شخصیتی زنان و مردان مؤسس مراکز آموزشی، به‌جز ویژگی‌های استقلال‌طلبی و تحمل ابهام، تفاوت معنا‌داری وجود ندارد. بین ویژگی‌های شناختی‌ـ مهارتی زنان و مردان نیز تفاوت معناداری وجود ندارد و در هر دو گروه در سطح نسبتاً مطلوبی ارزیابی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنسیت، زنان، مدارس غیردولتی، مردان، ویژگی‌های کارآفرینانه،

عنوان انگلیسی A comparative study of entrepreneurial characteristics of female and male's founders of non-governmental high schools in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Economic development is the core of entrepreneurship and entrepreneurs with the demolition of the old and inefficient methods of the past and replacing them with efficient and innovative practices improve the economic system dynamics and life. One of the factors involved in entrepreneurship is gender and the level of success that each sex will gain in their business depends on their particular features. This research is a comparative study of entrepreneurial characteristics of founders of non-governmental high school in Tehran. The research method was descriptive-survey and the population included the female and male founders of non-governmental high school in Tehran (totally 507 persons). The sample composed of 213 people (90 women and 123 men) selected by cluster sampling. The data were collected through questionnaire that measured two entrepreneurial characteristics including personality and cognitive-skill. The results indicated that the entrepreneurial characteristics of male and female founders of non-governmental high schools are relatively good. There is no significant difference between men and women in terms of entrepreneurial characteristics. Ambiguity tolerance of women entrepreneurs and independence of men entrepreneurs was evaluated as an undesirable item. Also in terms of the personality and cognitive-skill characteristics, there was no significant difference between both groups of men and women. There was no significant difference between personality characteristics between men and women entrepreneurs, except in independence and tolerance of ambiguity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود قرونه |
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسین عابدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

آرزو احمدآبادی |
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jwdp.ut.ac.ir/article_59200_e5332ba70f8a1d9c7f3dd3a87282ca79.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات