مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۱، شماره ۳۷، صفحات ۴۷-۵۹

عنوان فارسی عوامل موثر بر نگرش شهروندان نسبت به توسعه بام های سبز(نمونه موردی شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این بررسی تعیین نگرش ساکنین شهر مشهد نسبت به توسعه بام­های سبز بود روش پژوهش: در این تحقیق از روش پیمایشی از نوع توصیفی-همبستگی استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی ساکنینی بودند که به ایجاد و توسعه بام­های سبز اشتغال داشتند. نمونه مورد نیاز تحقیق 100 نفر تعیین شد که به روش تصادفی ساده، گزینش شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی(ضریب آلفای معادل 9078/0) آن به طریق علمی تایید شده­بود، استفاده گردید. از آنجا که نگرش، مفهومی جامعه­شناختی و روان­شناختی است، برای اندازه­گیری هر یک از این ابعاد، پرسش­هایی مطرح شد. اطلاعات گردآوری شده، با استفاده از نرم افزار SPSS و مدل رگرسیون چند متغیره، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین نگرش مالکین بام سبز و میزان مشارکت آنها در فعالیت­های ترویجی رابطه مثبتی وجود دارد. علاوه بر آن، به دلیل سطح سواد بالای این افراد، بهره­مندی آنان از مهارت­های ضروری، مناسب است. بین میزان دانش فنی مالکین و نگرش آنها نیز رابطه مثبت و معنی­داری وجود داشت. محاسبات مربوط به رگرسیون چند متغیره خطی که به روش گام به گام صورت گرفت، مشخص نمود که متغیرهای میزان سواد و مشارکت در برنامه­های ترویجی، 2/30 درصد از تغییرات در میزان نگرش آنها را تبیین می­کند. نتیجه­ گیری: راهبرد پیشنهادی تاکید بر مشارکت و حضور خانوارهایی است که زمینه­های فرهنگی و علمی اولیه را دارا می­باشند تا سایرین با مشاهده نتایج مثبت آنها بر ترس خود برای حضور در این عرصه فایق آیند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش مالکین، بام­های سبز، توسعه و ترویج، مشهد،

عنوان انگلیسی Factors Affecting Citizens' Attitudes toward the Development of Green Roofs(Case Study of Mashhad)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the attitudes of residents of Mashhad about the development of green roofs. Method: The Method of this research was a descriptive-correlation survey. The statistical population of this study included all residents who were engaged in the establishment and development of green roofs. The required sample size was 100 people who were selected by simple random sampling. A researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed scientifically (Alpha coefficient calculated = 0/9078) was used to collect. Since attitude is a sociological and psychological concept, questions were asked to measure each of these dimensions. Collected data were analyzed using SPSS software and multivariate regression model. Results: The results showed that there was a positive relationship between the attitude of green roof owners and their participation in promotional activities. In addition, due to the high level of literacy of these people, their benefit of essential skills was assessed appropriately. There was a positive and significant relationship between the amount of technical knowledge of owners and their attitudes. Stepwise linear multi-variable regression calculations revealed that literacy and participation variables in promotional programs explained 30.2 percent of the changes in their attitudes. Conclusion: The proposed strategy emphasizes the participation and presence of households with the primary cultural and scientific backgrounds so that others will be able to face their fears of being involved in this field by observing their positive outcomes.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رستم صابری فر |
دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم اجتماعی گروه جغرافیا


نشانی اینترنتی http://ums.srbiau.ac.ir/article_14666_d1822bf700266f349a65a8cdfbb853ce.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1756/article-1756-1850989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات