|
زبان و ادب فارسی، جلد ۶۵، شماره ۲۲۵، صفحات ۱۲۱-۱۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه تطبیقی «خرق عادت» در ادبیّات عرفانی و سوررئالیستی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده «خرق عادت» یکی از نتایج مسلّم مجاهده و ریاضت عرفانی، و توجّه و تمرکز به ضمیر ناخودآگاه سوررئالیستی است که پیشینه آن یقیناً در بخشهای گمشده تاریخ حیات بشر ــ اسطورهها ــ قابل پیگیری است. تأثیرپذیری سوررئالیسم، در اندیشه و عمل، از اندیشههای عرفانی، منجر به ظهور برخی تشابهات و اشتراکات بین این دو مکتب (در عین تقابلات و تمایزات بنیادین ادبیّات عرفانی و سوررئالیستی با یکدیگر) شده است که «خرق عادت» عینیترین و شگفتانگیزترین ثمرۀ برنامههای نسبتاً مشترکشان محسوب میشود. تنوّع نتایج خارقالعاده، از جمله کرامات، کشف و شهود، تصادفات عینی، سحر و جادو، پیشگویی و غیبگویی، در نمونههای عرفانی و سوررئالیستی، گرچه زمینه مناسبی برای ادّعاپروری و هذیانپردازی محسوب میشود، از منظری دیگر میتواند به فلسفه انزواطلب و دنیاگریز عرفان ختم شود که ریشه در جریانات اجتماعی و واکنشهای فردی عارف ادیب، و به تبع آن هنرمند سوررئالیست دارد. تأکید براین نکته نیز ضروری است که «خرق عادت» ــ برجستهترین نقطه مشترک در نتایج عملی عرفان و سوررئالیسم ــ در مواردی چند، با آبشخورها، برنامهها و رسالتهایی کاملاً متفاوت بین دو مکتب، ظاهر شده است؛ بنابراین مطالعه تطبیقی «خرق عادت» بین عرفان و سوررئالیسم، نمیتواند از اهمیّت و استقلال دو مکتب فکری عظیم در ادبیّات جهان، بکاهد یا داعیه همسانی، همانندی و پدرپسری عرفان و سوررئالیسم را داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادبّیات عرفانی، سوررئالیسم، خرق عادت، مجاهده، تمرکز، |
|
عنوان انگلیسی |
مطالعة تطبیقی «خرق عادت» در ادبیّات عرفانی و سوررئالیستی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
چکیده «خرق عادت» یکی از نتایج مسلّم مجاهده و ریاضت عرفانی، و توجّه و تمرکز به ضمیر ناخودآگاه سوررئالیستی است که پیشینة آن یقیناً در بخشهای گمشدة تاریخ حیات بشر ــ اسطورهها ــ قابل پیگیری است. تأثیرپذیری سوررئالیسم، در اندیشه و عمل، از اندیشههای عرفانی، منجر به ظهور برخی تشابهات و اشتراکات بین این دو مکتب (در عین تقابلات و تمایزات بنیادین ادبیّات عرفانی و سوررئالیستی با یکدیگر) شده است که «خرق عادت» عینیترین و شگفتانگیزترین ثمرۀ برنامههای نسبتاً مشترکشان محسوب میشود. تنوّع نتایج خارقالعاده، از جمله کرامات، کشف و شهود، تصادفات عینی، سحر و جادو، پیشگویی و غیبگویی، در نمونههای عرفانی و سوررئالیستی، گرچه زمینة مناسبی برای ادّعاپروری و هذیانپردازی محسوب میشود، از منظری دیگر میتواند به فلسفة انزواطلب و دنیاگریز عرفان ختم شود که ریشه در جریانات اجتماعی و واکنشهای فردی عارف ادیب، و به تبع آن هنرمند سوررئالیست دارد. تأکید براین نکته نیز ضروری است که «خرق عادت» ــ برجستهترین نقطة مشترک در نتایج عملی عرفان و سوررئالیسم ــ در مواردی چند، با آبشخورها، برنامهها و رسالتهایی کاملاً متفاوت بین دو مکتب، ظاهر شده است؛ بنابراین مطالعة تطبیقی «خرق عادت» بین عرفان و سوررئالیسم، نمیتواند از اهمیّت و استقلال دو مکتب فکری عظیم در ادبیّات جهان، بکاهد یا داعیة همسانی، همانندی و پدرپسری عرفان و سوررئالیسم را داشته باشد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://perlit.tabrizu.ac.ir/article_994_205.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|