|
روش ها و مدل های روان شناختی، جلد ۷، شماره ۲۳، صفحات ۵۷-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
روش تحلیل محتوا ، از کمی گرایی تا کیفی گرایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تحلیل محتوا، فرآیند تبدیل کیفیتها به کمیتها و سپس تبدیل همین کمیت به کیفیت است. این روش، بیشتر در روند پژوهی، پژوهش های تلفیقی، بررسی تصویر واقعیتها و نیز بررسی میزان انطباق برنامه ها با ویژگی ها و ویژگی های ساختاری و محتوایی بکار برده می شود. روش تحلیل محتوا بر این فرض بنا شده است که با تحلیل پیام های زبانی میتوان به کشف معانی، اولویتها، نگرش ها، شیوههای درک و سازمان یافتگی جهان دست یافت. این روش که در رشتههای گوناگون علوم اجتماعی همچون ارتباطات، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی، کاربرد دارد، پژوهشگران نسبت به آن ( به منزله روشی انعطافپذیر برای تحلیل داده ها )، توجهی ویژه دارند. روش تحلیل محتوا، بین دو قطب عینی و ذهنی قرار میگیرد. به بیان دیگر، رویکرد تلفیقی تحلیل محتوا، امروزه می تواند کاربردی تر (از کمی گرایی یا کیفی گرایی صرف در تحلیل محتوا) باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Content Analysis Method: from Quantity-Orientation to Quality-Orientation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Content analysisis the process of qualities' transforming to the quantities and then converting the same quantity to the quality. This method is more used in research process, combinative research /consolidated research,review of facts'image and examining the conformityrate of programs with the features as well asthe structure and content characteristics.Content analysis method is based on the assumption thatthe meaningsdiscovery, preferences, attitudes, ways of understanding and organizing the world can be achieved by analyzing the verbal messages. This method that is applied in different subjects of social sciences such as communication, sociology, political science and psychology, the researchers (as a flexible way for data analysis) have particular attention in relation to it. The content analysis method is placed between the two subjective and objective poles. In other words, the combinative approach ofcontent analysis could be more applicable today than the merequantity-orientation or quality-orientation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا قایدی | mohammad reza گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا (Islamic azad university of shahreza)
علیرضا گلشنی | گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا (Islamic azad university of shahreza)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpmm.miau.ac.ir/article_1905_2f370e20d2924a371d8ee29a2480dc87.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|