|
روانشناسی مدرسه، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۹-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان تاثیر برنامه ی منتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی- حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز پایه دوم |
|
چکیده فارسی مقاله |
یادگیری حرکتی، پایه و مبدا یادگیری های بعدی است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر برنامه یمنتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی- حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه ی دومابتدایی در شهر کرمان بوده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی است و نمونه ی پژوهش یک گروه 24 نفریاز دانش آموزان 8 ساله است که به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این طرحاز آزمون سنجش مهارت های ادراکی- حرکتی لینکلن- ازرتسکی و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساختهاستفاده شد که در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا گردید. پس از تکمیل آزمون مقدماتی برنام هی موردنظر در 24 جلسه، هفته ای 3 جلسه اجرا گردید. نتایج نشان داد که این برنامه بر روی پیشرفت توانمندیادراکی- حرکتی که شامل تعادل پویا، تعادل ایستا، سرعت عمل، هماهنگی، دقت و قدرت است؛ تأثیرهیچ تفاوت چشمگیری بین دو گروه مشاهده نگردید ولی « قدرت » مثبت داشته است اما در خصوص عاملتأثیر شگرفی بر روی پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش بر جای گذاشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانایی ادراکی- حرکتی، دیر آموز، پیشرفت تحصیلی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of a selected motor program on perceptual motor ability and academic achievement in borderline second grade elementary school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Motor learning is basic to all other learning. The purpose of this researchwas to investigate the effect of selective motor program on the perceptualmotorabilities and educational achievement of borderline second gradeelementary school students in Kerman city. The method of research is quasiexperimentaland a sample of 8, 24 year students were selected andrandomly divided into control and experimental groups. The Lincoln-Ozerteski motor development test to assess perceptual motor ability and anachievement test were administered as pre- and post-tests. Following thepre-test, the intervention program was conducted for 24 sessions divided in3 sessions per week. Results showed that the intervention had a positiveeffect on improving the perceptual-motor abilities of dynamic balance, staticbalance reaction time, coordination, accuracy and power. About powerfactor analysis did not show any significant differences between the twogroups but the program led to a significant improvement in achievement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
perceptual motor ability, slow leaner, achievement |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsp.uma.ac.ir/article_48_24.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|