روانشناسی مدرسه، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۶-۲۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی ADHD عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفیبود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با ADHD دانش آموزان دارای نشانههایگروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل: کلیهی دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی90 بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای - شهرستان نورآباد(دلفان) در سال تحصیلی 91بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو ADHDگروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختار یافته، مقیاس تشخیصی کوتاهاختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیلواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفییافتههای این پژوهش نشان میدهند آموزش .(P< 0/ مؤثر بوده است( 001 ADHD دانش آموزان دارای نشانههایمهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهشرفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانههای نقصتوجه/ بیش فعالی منجر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of empathy training program on improving relations between their personal and emotional adjustment of students with symptoms of ADHD
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of groupeducation on improving relations between empathy and personal emotionalself-regulation of students with symptoms of ADHD. In this way the pretest,post-test control group experimental design was. The population ofstudents in first, second and third Norabad city schools (Delfan) in theschool year 91-90. The subjects were 40 male students with ADHD. Afterthat the students identify for data collection and interview selected, andrandomly assigned to experimental and control groups. Structured ClinicalInterview, Adult attention deficit hyperactivity disorder diagnostic scaleshort, emotional self-regulation and interpersonal relations scale was used.The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed thegroup education on improving relations between empathy and personalemotional self-regulation of students with symptoms of ADHD (P< 0.001).The findings show empathy skills training in schools, especially teens,providing the ability to understand others. To reduce impulsive behavior andimproved personal relationships among students with symptoms of attentiondeficit/ hyperactivity leads.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jsp.uma.ac.ir/article_60_16.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات